Blomsternätverket Interflora öppnar i dag en alldeles fräsch e-handel på Gronaflora.se. Det är dock ingen fristående e-handel, trots den nya domänen, utan Gröna Flora ligger under Interfloras egen e-handel. Det är i alla fall ett helt nytt affärsområde för Interflora och man hoppas locka en yngre målgrupp.
Vi ser en väldig potential i egenkonsumtion. Under den omtumlande coronapandemin har det blivit ännu tydligare att konsumenten satsar mer på sitt hem, säger Nina Lindvall, vd för Interflora, i samband med lanseringen.
Interflora meddelar samtidigt att man i sin vanliga e-handel sett en ökning på uppemot 400 procent under vissa perioder den senaste tiden. Försäljningen som helhet har ökat med 100 procent. Detta ska ha gett bolaget möjligheten att investera i nya initiativ som Gröna Flora.
"Motverkar stress"
Den nya verksamheten fokuserar på växter till hemmet och ska vara ett komplement till kärnaffären med Blommogram. Det ska gå att köpa allt ifrån sticklingar till två meter höga växter.
Nu vänder vi oss till en något yngre och medveten målgrupp, som lägger stor vikt vid känslan som en växt förmedlar. Växter är ju så mycket mer än bara inredningsdetaljer. De är motpolen till digital uppkoppling och motverkar stress, de påminner om värme under vintern och sprider dofter som väcker minnen – listan kan göras lång. Med Gröna Flora vill vi lyfta fram en personlig och kreativ koppling till växter, som är viktig för så många, säger Louisa Blomstrand, e-handels- och marknadschef.