I fredags rapporterade flera SEO-sidor (om sökmotoroptimering) att Interfloras brittiska sida inte längre rankade på "flowers" eller tillhörande sökfraser. Det visade sig ganska snabbt att Google förmodligen straffat Interflora för köpta länkar. Google sparkar då ut sidan med huvudet före ifrån deras sökresultat. Detta är som sagt ovanligt men händer emellanåt.
Advertorials i fokus
Google vill inte kommentera händelsen enligt sidan Searchengineland. Efter att SEO-branschen börjat rota i fallet verkar det dock vara ett klassiskt fall av köpta länkar. De ska ha gett bloggare blommor i utbyte mot ett inlägg med länkar. De sägs även ha köpt "advertorials", dvs artiklar på olika nyhetssajter med köpta länkar. Alla dessa former av inlänkar ogillas av Google och kan straffas med utestängning ifrån sökresultaten.
Google har som sagt även straffat sig själv för köpta länkar tidigare.
Matt Cutts är chef för spam-enheten hos Google och han skrev i fredags ett inlägg kring advertorials och hur de inte är tillåtna. Detta inlägg får många att tro att det var just köpta artiklar (med länkar) som gjorde att Interflora slängdes ut.
En aggressiv länkkampanj
Denna utfrysning skall efterfölja en stor SEO-kampanj av Interflora inför Alla hjärtans dag. En period då man som blomleverantör förmodligen vill äga ordet "flowers" hos Google.
Interflora verkar alltså ha varit lite för aggressiva i sin länkkampanj inför Alla hjärtans dag, med köpta artiklar och blogginlägg. Något de nu får sota för.
Samtidigt spekuleras det i om inte Interflora var medvetna om risken och att utestängningen var beräknad, med ett positivt resultat även om de hamnar utanför indexet en period.
Brittiska tidningar straffas
Google har i skuggan av denna händelse sänkt SEO-värdet på flera tidningssajter i Storbritannien. Anledningen sägs vara för att straffa de som säljer länkar i stor skala.
I samma veva anklagas Google för hyckleri precis som när de tvingades straffa sig själv för köpta länkar, relaterade till deras webbläsare Chrome.
Kommer Google straffa sig själv igen?
Köpta nyhetsartiklar verkar nämligen vara en effektiv metod för SEO som även Google ska använda. En stor organisation som Google har inte så bra koll på vad alla armar gör och inte oväntat visar det sig att även Google köper nyhetsartiklar (advertorials) för flera av deras tjänster. Köpta artiklar för Chromebooks, Analytics, AdWords och Google+ har hittats.
Nu väntar alla på om Google skall straffa sig själv igen. Något som enligt Searchengineland mycket väl kan bli fallet. Faktum kvarstår dock att Google nu går hårt åt även köpta artiklar på nyhetssajter.
Andra källor: Sokmotorkonsult, Lindqvist