E-handel med tjänster blir allt vanligare. Bland annat har Google lanserat e-marknadsplatsen, Google Helpouts. En sajt där proffs kan dela med sig av sin visdom till kunskapstörstande.
Fenomenet har även spridit sig till Sverige och hösten 2013 lanserade DHL leveranstjänsten MyWays. En logistikpool som bygger på att privatpersoner levererar paket direkt till andra privatpersoner mot ersättning. I oktober 2013 lanserades även Domytask.se, en online-marknadsplats för tjänster och småärenden.
Här har ni ytterligare en, Helpling. En app för bokning av städning via mobilen. Helpling stöds av Rocket Internet och är ett av dess snabbast växande företag. Två månader efter lanseringen i Tyskland hade företaget expanderat till Frankrike, Nederländerna, Sverige och Österrike. Idag är tjänsten tillgänglig i mer än 150 europeiska städer.
– Platsbaserade tjänster är nästa stora trend inom mobil handel. Folk bokar taxi och beställer hem pizza från närliggande restauranger genom sin smartphone. Med Helplings app kan du nu också anlita en lokal städare, på ett smidigt och användarvänligt sätt, säger Benedikt Franke, en av Helplings grundare.
Specialutformad algoritm
Appen finns i dagsläget för iOS samt Android och ska göra det enklare och snabbare att anlita en professionell städare. Användaren skriver in adress, datum, antal rum och eventuella tillvalstjänster. En specialutformad algoritm rekommenderar sedan en passande städare.
– Vad som tidigare ofta inneburit ett längre projekt, vare sig det gällde att fråga runt bland vänner, bläddra bland annonser eller beställa offerter, går nu att göra med bara några knapptryck, säger Benedikt Franke.
Användare kan i appen boka både enskilda som återkommande städningar samt betala via kreditkort, PayPal eller autogiro. Med Helplings app går det även att använda sin senaste bokning som utgångspunkt för nästa och återboka med en knapptryckning. Man kan också lagra sina bokningar direkt i telefonens kalender och ställa ett alarm som meddelar när städaren anländer.
Â
Källa: Press