Instagrams vd Adam Mosseri, som tog รถver fรถretaget i oktober 2018, planerar att utveckla foto-appens sรคljfunktion ytterligare. Den nya strategin รคr att knyta ihop sรคljare, kunder och influencers. Detta enligt nyhetssidan LiveMint.
Konkurrerar med Amazonย
Foto-appens intรฅg pรฅ e-handelsmarknaden skulle inte pรฅverka de kinesiska e-handelsjรคttarna Alibaba och JD.com, eftersom Instagram รคgs av Facebook, som inte kan sรคlja pรฅ den asiatiska marknaden. Dรคremot skulle Instagram med sina mรฅnga anvรคndare kunna bli en konkurrent till e-handelsjรคtten Amazon, som fรถr nรคrvarande dominerar resten av vรคrldsmarknaden.
Snabbt framรฅt fรถr e-handeln
Den senaste tiden har Instagram introducerat flera nya shopping-funktioner i sin app. I mars lanserade de sin egna checkout, vilket innebรคr att kunderna kan utfรถra sina kรถp direkt i appen utan att behรถva bli omdirigerade till en annan sida.
LรS รVEN:ย H&M fรถrst ut nรคr Instagram lanserar egen checkout
Enligt Adam Mosseri kommer det dock ta tid fรถr appen att bli en renodlad e-handel.ย
Satsar pรฅ influencers
I och med den nya e-handelsfunktionen har Instagram satsat pรฅ fรถrsรคljning via influencers. I maj i รฅr kom nyheten de att de skulle lรฅta influencers fรฅ sรคlja varor direkt i appen. Som kund kan man alltsรฅ klicka hem varan som marknadsfรถrs utan att besรถka e-handlarens hemsida.ย
LรS รVEN:ย Instagram lรฅter influencers sรคlja produkter direkt i inlรคggen
I vรฅras lanserade appen รคven ett pilotprogram, dรคr man lรคt modehus sรฅsom Zara, Burberry, Michael Kors, Nike, Adidas och Prada sรคlja sina varor direkt pรฅ Instagram.