I stort sett alla sociala nätverk flörtar idag med e-handeln. Facebook och Twitter tittar ständigt på nya lösningar och Pinterest vill öka exponeringen för e-handlare med hjälp av Promoted Pins, annonser och analystjänster.
Pinterest sägs även jobba på en köpknapp, ett drag man inte är ensamma om. Instagram, som sedan 2012 ägs av Facebook, sägs också jobba på något liknande, fast i annonsformat. Instagram vill nu omvandla användare till köpare med ett enda klick.
Direkt till kassasidan
Instagram började med reklam redan i slutet av 2013, ett kontroversiellt beslut enligt många men man har hittills hållit det i ganska liten skala. Mycket tack vare väl tilltagna priser för köpt reklam. I mars 2015 blev det för första gången även möjligt att länka vidare kunder till produktsidor direkt i annonserna.
De nya annonserna ska var en förbättrad version av detta, och förutom att länka vidare till en produktsida, ska det bli möjligt för annonsörer att länka direkt till en kassasida. Man sägs även jobba på ytterligare funktioner som ska tilltala återförsäljare.
Instagram är för många en källa till inspiration och man har en snabbt växande användarbas, i dagsläget närmare 300 miljoner användare. Precis som Pinterest skulle man kunna bli en bra trafikkälla till e-handlare då många använder bild-appen för att hitta saker de gillar.
Källa: AdWeek