Instagram bekräftar att företaget ska lansera en TikTok-utmanare. Redan i augusti kommer Instagrams nya videofunktion vid namn Reels att släppas i USA, Storbritannien, Japan och Mexiko. Därefter kommer Reels att rullas ut i runt 50 andra länder inom några veckor. Det rapporterar NBC News.
LÄS ÄVEN: TikTok har stängt ned i Hongkong: ”Vi har avbrutit”
Hittills har Instagrams nya videoformat testas i Indien, Brasilien, Tyskland och Frankrike.
Vi är stolta över att kunna ta Reels till fler länder. Användarna i våra testländer har visat så mycket kreativitet, och vi har hört från människor i andra länder att de också är angelägna om att komma igång, sade en talesperson på Facebook till Techcrunch.
Reels kommer låta användarna att spela in korta 15-sekunders videor till musik och andra ljudinspelningar. Precis som TikTok kommer Reels även att ha flera redigeringsverktyg som ger användarna möjlighet att exempelvis klippa videon eller justera inspelningens hastighet.
Användarnas videor kommer även att kunna bli virala på en "Featured Reels"-sida på Instagram där de mest populära videorna kommer att synas.
Vi tog fram Reels efter att vi insåg att 45 procent av alla videor på Instagram är 15 sekunder eller kortare, samt att Instagram Stories inte är det enda stället som användarna vill dela sina videor. Många vill att inspelningarna ska finnas kvar längre och visas för andra än bara sina egna följare, sa Vishal Shah, vp för produkter på Facebook, till Indian Express.