Den senaste tiden har vi fĂ¥tt se flera e-handelsfunktioner komma till den Facebook-ägda mobilappen Instagram. Ă„ven om man nu jobbar allt mer med att lĂ¥ta företag länka ut ur appen pĂ¥ olika vis, i stories och i bilder, sĂ¥ är det inte tal om nĂ¥gon fullständig integrering av e-handel. Ett omrĂ¥de där moderbolaget Facebook kommit längre och idag tillĂ¥ter köp i sin chattapp Messenger.
Enligt tidningen Fortune sätter Instagram just nu ihop ett team av e-handelsexperter vars mĂ¥l sägs vara att fĂ¥ in e-handeln i den mobila appen.
Shoppa utan att lämna Instagram
Ett e-handelsteam pĂ¥ uppemot 50 personer, med bas i New York, ska fila pĂ¥ hur företaget bäst kan integrera e-handel direkt i appen. MĂ¥let sägs vara att användarna ska kunna shoppa utan att lämna det sociala nätverket.
Redan idag ska det finnas möjligheter att lägga in en köpknapp vid annonserna i det sociala nätverket. Men precis som de senaste initiativen ifrĂ¥n Instagram sĂ¥ tar denna köpknapp ocksĂ¥ användaren till en annan sida.