Vill casha in på förändrade kundbeteenden.
2022 var inget roligt år för Meta - med intäktsutmaningar och massuppsägningar. För att försöka få förnyad fart på annonsintäkterna så släpper Instagram nu två nya annonsformat.
Search ads
Det första formatet är precis vad det låter som: sökordsannonser. Det blir alltså möjligt att köpa annonser som visas för den som aktivt söker efter något på Instagram, som ett företag, en produkt eller ett visst slags innehåll.
Börjar testas nu och ska sedan rullas ut globalt ”kommande månader”.
Reminder ads
Ett nytt, tja, ”hype party”-format. Kort sagt en möjlighet för annonsörer att bygga upp intresset för något som kommer längre fram, som lansering av en ny produkt eller ett event.
Annonsformatet består av två delar: dels att berätta om den kommande händelsen och ge intresserade följare chans att skriva upp sig för påminnelser. Den andra delen är då själva påminnelserna som kommer en dag före, 15 minuter före och när händelsen går av stapeln.
Reminder ads släpps för alla annonsörer nu.
Av dessa två nya format är särskilt sökordsannonserna intressanta. Det visar att Instagram nu på allvar tänker börja tjäna pengar på användarnas förändrade beteenden, där allt fler unga dumpar Google när de ska söka och istället väljer plattformar som Tiktok och just Instagram.