ANNONS

Instagram lanserar notiser för produkt-releaser

Instagrams "product launch sticker"

Ännu mer e-handel.

ANNONS

Det social nätverket Instagram är kanske det mest e-handelsvänliga sociala nätverket vid det här laget. De har infört funktion efter funktion som ska locka e-handlare att börja marknadsföra sig och sälja via Instagram.

LÄS ÄVEN: Instagram låter influencers sälja produkter direkt i inläggen

Nu meddelar Instagram nästa funktion och det är speciella notiser för när en produkt släpps. Produksläpp sägs vara en central del i många modebutikers verksamhet.

På Instagram samlas de senaste trenderna inom musik, konst och mode. Människor följer sina favoritmärken och skapare - alla slags tastemakers - för att hålla jämna steg med dessa intressen och upptäcka nya produkter. Varumärken och skapare ansluter till köpare som är angelägna om att ha dessa produkter direkt när de är tillgängliga. Konvergensen av dessa aktiviteter gör Instagram till platsen där samarbeten och begränsade releaser inträffar, förklarar Instagram.

Instagrams lösning för produktsläpp är en ny typ av “sticker” som man kan applicera i exempelvis stories. Kunder kan då enkelt sätta en reminder för att inte missa produktsläppet som annonserats ut.

De som först får tillgång till funktionen är de varumärken som idag är beta-testare av Instagrams e-handelskassa i USA. Bland dessa finner vi H&M, Adidas, Levi´s, Net-A-Porter, Michael Kors, Chinatown Market med flera.

Produktsläpp är en mycket viktig del av streetwear och vi är glada att kunna utveckla branschen tillsammans med Instagram, säger @chinatownmarket i en kommentar till den nya funktionen.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se