Sedan tidigare har e-handlare haft möjlighet att nå ut till kunderna på Instagram genom att få användare att följa just deras företagskonton. Detta har lett till att en del e-handlare har en direktkanal, som dessutom är gratis, för att nå ut till ibland så många som hundratusentals potentiella kunder.
LÄS ÄVEN: Topp 50 största butikerna på Instagram
Nu presenterar Instagram en nyhet som ser ut att kunna göra nätverket ännu mer attraktivt för bland annat just e-handlare.
Dyker upp automatiskt i flödet
Sen några dagar tillbaka är det nämligen möjligt att inte bara följa andra konton - det går också att följa hashtags. Det innebär att inlägg som märks med en viss hashtag automatiskt kommer att dyka upp i flödet hos de användare som följer just den hashtagen.
- Nu är det ännu lättare att hålla sig uppdaterad om de intressen, hobbies, passioner och grupper du bryr dig om, meddelar Instagram stolt på sin hemsida.
LÄS ÄVEN: Tusentals e-handlare ska sälja på Instagram till jul
Att följa en hashtag går till precis på samma sätt som när man följer ett konto. Användaren klickar på en hashtag hon eller han är intresserad av, och får sen möjlighet att trycka på “follow”. Precis som med vanliga konton, går det att avfölja en hashtag närhelst man önskar.