När Instagram Ads lanserades i Norden i höstas ingick en maxgräns på 30 sekunder för de annonsvideor som företagen kunde lägga upp. Nu dubblas videolängden till 60 sekunder, enligt Internet Retailer.
Enligt tidningen är det andra gången på relativt kort tid som Instagram gör en ändring, eftersom annonslängden utökades från 15 till 30 sekunder så sent som i september. Och annonstiden på en minut verkar omdelbart ha väckt intresse hos ett antal företag. T-Mobile och Warner Bros uppges vara två av dem som är med från början.
670 miljoner visningar i december
Enligt en ny rapport ökar Instagram i rask takt antalet annonser som visas hos följare på det sociala forumet. Antalet visningar ska ha gått från att vara 100 miljoner till antalet i augusti (när Instagram testade annonsmodellen) till 670 miljoner i december. I takt med att annonsmodellen växer i popularitet är det enligt flera insatta personer rimligt att anta att det kommer att bli dyrare för företag att lägga upp filmer på forumet.
- Det är bra att vara med från början eftersom det särskilt i början går att få tjänsten till ett ganska lågt pris. Det kommer förmodligen att höjas längre fram, precis som med till exempel Facebook, sade Lukas Ohlsson, online marketing manager på CupoNation i samband med lanseringen i september.
Enligt IR använder T-Mobile sig av ett verktyg på Facebook som låter företag använda sina kunders email-adresser för att hitta dem på Facebook och Instagram. Något som förstås gör det lättare att rikta in reklamen till potentiella köpare.