ANNONS

Instagram avslöjar: Därför har din räckvidd förändrats

ANNONS

“Gjort mycket för stora kreatörer.”

Instagrams algoritmer är återigen på tapeten, detta efter att flera kreatörer sett en drastisk nedgång i sin statistik, framför allt gällande räckvidden på deras innehåll. De senaste veckorna har det på olika plattformar, bland annat Threads, diskuterats vad som är orsaken till att det blivit så svårt att nå ut på Instagram och varför följarna inte längre verkar se kreatörens innehåll i sitt flöde.

Nu kommer Instagram-chefen Adam Mosseri med svaret alla väntat på, eller?

Om jag ska vara ärlig så har Instagram, historiskt sett, inte varit tillräckligt bra för de små kreatörerna, säger han i inledningen av det videoklipp som publicerats på hans Instagramkonto.

Han säger att appen används av tiotals miljoner “små kreatörer” men att de med stora konton fått allt för mycket räckvidd, vilket gjort att de mindre kreatörerna har haft svårt att synas. 

Det vi försöker göra nu är att ge varje innehåll på Instagram en chans att bli rekommenderad till personer som inte följer dig.

Ska ge mer utrymme till mindre kreatörer

En förändring som Instagram gjort, är att ändra i vilken ordning innehåll rekommenderas och visas för andra på plattformen. Tidigare har inläggen först visats för följarna. Om inlägget engagerat följarna har det sedan rekommenderats till icke följare, som visat intresse för liknande innehåll.

Att konton med stort antal följare därför kunnat ta en större del av räckvidden, även bland rekommenderade poster, är därför inte så konstigt. Nu menar Instagram att man istället vill ge mer utrymme till de mindre kreatörerna, och “ge allt innehåll en chans”. Istället för att först visa innehållet för följarna, kommer man nu istället direkt rekommendera innehållet till personer som kan tänkas vara intresserade av det. Beroende på engagemanget som innehållet får, breddas målgruppen sedan successivt.

På så sätt kan vi försöka hjälpa små kreatörer att nå en bredare målgrupp som kan vara mycket större än antalet personer som faktiskt följer deras konto. Nu är det här redan en del av rankningen, men vi försöker utöka det med tiden, säger Adam Mosseri och tillägger:

Förhoppningsvis kommer effekterna att bli mer synliga för er små kreatörer där ute.

Sofie Magnusson
sofie@influens.se