Logistikföretaget Instabox är trötta på alla returetiketter och gör det nu möjligt att helt skippa det förfarandet inom e-handeln. Den nya tjänsten fungerar som så att kunden bokar en retur med Instabox, digitalt, och sedan får en pinkod som anges vid paketskåpet. Sedan ser Instabox till att paketet slussas vidare till rätt plats.
Vi är glada över detta eftersom det är en mycket bättre lösning för alla, inklusive vår miljö, eftersom handlare som är anslutna till tjänsten inte längre behöver skriva ut returetiketter och konsumenter inte längre behöver gå igenom besväret med att skriva ut och fästa etiketter på sina paket innan de gör en retur, säger David Lundqvist, CCO på Instabox, i ett pressutskick.
Den nya funktionen ska vara helt klar för utrullning och Instabox är nu i diskussion med handlare om att aktivera den nya tjänsten.
Att förenkla returprocessen på detta sätt är en vinn-vinn-vinn-vinn för konsumenter, handlare, Instabox och miljön, säger David Lundqvist.
Etikettfria returer ska gå att göra oavsett hur ordern först levererats, den behöver alltså ej ha skickats till ett Instabox-skåp från första början.
E-handlaren behöver vara kund till Instabox men den "utgående" ordern måste inte ha levererats med oss för att vi ska kunna hantera returen på den ordern, när e-handlaren gjort den tekniska koppling som krävs för att detta ska fungera. Nu hoppas vi att så många handlare och partners som möjligt kopplar på tjänsten och kommer igång så att fler konsumenter kan få en ännu smidigare upplevelse, säger David Lundqvist till Ehandel.