Last mile-bolagen är stekheta just nu. Instabox är inget undantag. De har precis stängt en investeringsrunda som innebar 1,8 friska miljarder rakt ned i kassan. Rundan leddes av Verdane, men även befintliga ägare som Creades och EQT Ventures var med på tåget - tillsammans med ett gäng nya investerare.
Den nya finansieringen kommer att hjälpa oss att utveckla vårt koncept vidare och förbättra vår service och göra den ännu mer hållbar och kundfokuserad, säger Alexis Priftis, vd och medgrundare av Instabox.
Pengarna ska användas till att investera i hållbara lösningar och att "öka avtrycket" på andra europeiska marknader.
Jag är glad för förtroendet som både befintliga och nya investerare visat oss. Den globala paketmarknaden fortsätter att växa varje år och Instabox blixtsnabba, smidiga och helt fossilfria leveranser skiljer oss från traditionella leveransföretag, säger Alexis Priftis.
Rundan innebär också att Instabox nu når en post-money-värdering på 1 miljard dollar och därmed sällar sig till skaran av svenska enhörningar.
Verdane tror på en lysande framtid för snabbväxaren.
Som en av nordvästra Europas mest aktiva investerare när det kommer till digitala konsumenttjänster, har Verdane goda förutsättningar att stöda Instabox geografiska expansion med hjälp av vår betydande erfarenhet av att skala digitala konsumentföretag i Benelux, DACH-länder (Tyskland, Österrike, Schweiz) och de nordiska regionerna, säger Christian Jebsen, partner på Verdane och ny medlem i Instabox styrelse.
LÄS ÄVEN: Instabox intar stor apotekskedja: ”En perfekt partner"