Instabox har ställt in siktet på Nederländerna och fyrat av en rejäl summa pengar med riktning Red je Pakketje, som man uppger är landets marknadsledare inom samma dag-leveranser. Ett nyckelförvärv för Instabox, som vill göra ett ordentligt avtryck inom både hem- och skåpleveranser. Totalt ska man sätta upp 2000 till 3000 skåp i landet under de kommande två åren. Red je Pakketje omsätter över 120 miljoner kronor och har kunder som IKEA och Amazon.
Förvärv är en intressant byggsten i vår etableringsstrategi på nya marknader, i synnerhet när vi hittar bolag som Red je Pakketje. De har gjort ett fantastiskt jobb med att bygga en premiumtjänst som konsumenter älskar. Jag ser särskilt fram emot att jobba med det här teamet, då de inte bara delar vårt fokus på konsumentupplevelsen utan också vår passion för att ställa om till hållbara leveranser, säger Alexis Priftis, vd och grundare på Instabox, i ett pressmeddelande.
Faktum är att bolagen grundades med bara ett års mellanrum. Först ut var Instabox som såg dagens ljus 2015 och Red je Pakketje uppstod bara året efter. De sistnämnda har redan i dag 1500 anslutna e-handlare.
Det här partnerskapet ger oss möjligheten att öka vår tillväxt och att erbjuda den snabbaste och mest kompletta lösningen, oavsett om konsumenten väljer att få sitt paket hem eller till ett skåp. Vi vet att en stor del av alla varukorgar online inte leder till något köp eftersom konsumenten inte hittar det leveransalternativ som passar dem bäst. Vi hoppas att vi kan komma till rätta med det och förändra en bransch som har formats av traditionella postaktörer, säger Sam Rohn, medgrundare på Red je Pakketje.
Att Instabox väljer just Nederländerna för expansion är förstås ingen slump. Medan länder som Polen, Sverige och Tyskland har tio till 30 skåp per 100 000 invånare har Nederländerna bara 2 skåp per 100 000 invånare. Om Instabox ror sin satsning i land kommer det att innebära mer än en tiodubbling av marknaden.
De första skåpen kommer att börja rullas ut redan i juni.