ANNONS

Instabee kapade förlusten - till en halv miljard: "Utmanande år"

Alexis Priftis, vd för Instabee

Fick inte tillväxten att flyga.

ANNONS

Jakten på lönsamhet fortsätter för last mile-jätten Instabee, som är en sammanslagning av Instabox och Budbee.

Under 2023 föll förvisso tillväxten med 13 procent, när omsättningen skrevs till 2 miljarder kronor. Men förlusten hade i alla fall drygt halverats från -973 till -464 miljoner kronor, visar siffror från ägaren Creades.

2023 var ett utmanande år för Instabee, drivet av såväl en lugnare e-handelsmarknad som ett svagare konsumentsentiment, skriver de i sin rapport.

Creades har tidigare skrivit ned värderingen på Instabee kraftigt, men verkar trots en något motig start fortfarande ha en stark tro på sitt portföljbolag.

Trots de verksamhets- och marknadsmässiga utmaningar bolaget hanterar för stunden är Creades bedömning att bolaget, genom samgåendet, skapat en stark utgångsposition för att under året nå lönsamhet och på medellång sikt bli en ledande europeisk aktör inom e-handelslogistik, skriver de.

Instabees största marknad är alltjämt hemma i Sverige, men de fortsätter också att växa i övriga Norden, samt Nederländerna och Tyskland.

LÄS ÄVEN: De sänker värderingen av Instabee – med nästan 2 miljarder

Nils Lund
nils@ehandel.se