ANNONS

Youtube ska få köpcentrum att lyfta

ANNONS

Market: Gina Tricot startar Gina Lab med syfte jobba mot en mer innovativ och cirkulär modebransch. Blir intressant att följa upp.

https://www.market.se/nyhet/gina-tricot-lanserar-lab-en-milstolpe-mot-en-mer-cirkular-modebransch

Market:  Troligen avvecklas Nilson shoes. ”Vi har kommit till en punkt där vi måste välja väg”, säger vd Magnus Nilsson till Market.  Satsar istället på Fin sko och Skopunkten där de har en betydligt större mängd egna varumärken. Tuffare än någonsin att vara återförsäljare av andras varumärken i synnerhet om man har basen i fysiska butiker och samtidigt är pandemi. Även branschglidning mot andra kategorier som sportbranschen har en stor betydelse tror jag.

Retaildive: Den här artikeln är exempel på varför jag tycker det är meningsfullt att åka på konferenser i US:

"How Amazon and Walmart´s head-to-head competition is changing retail"

Att sedan när man kommer hem kan analysera det mest intressanta och förmedla vidare till svenska handlare.

https://www.retaildive.com/news/how-amazon-and-walmarts-head-to-head-competition-is-changing-retail/595762/?utm_source=Sailthru&utm_medium=email&utm_campaign=Issue:%202021-03-03%20Retail%20Dive%20Newsletter%20%5Bissue:32780%5D&utm_term=Retail%20Dive

Att sedan komma hem och analysera och sortera allt som man hörde för att sedan förmedla vidare till svenska handlare ser jag som en väldigt viktig uppgift för att utveckla den svenska e-handeln.

I år kunde jag av kända anledningar inte åka men jag och Stefan Borensjö från Sas Institute gjorde ändå ett försök att följa den digitala konferensen och ni kan se och höra våra take aways här:

https://www.sas.com/sv_se/webinars/takeaways-from-nrf-2021.html

Ehandel.se: Många är skeptiska till köpcentrums framtid och ännu fler inklusive jag själv säger att det måste vara en upplevelse att komma in i en fyssik butik annars kan jag lika gärna sitta hemma och beställa på nätet. Då är det uppfriskande att läsa att Väla köpcentrum försöker göra något åt det och storsatsa på Youtube. Bta där Väla! Bara man inte låter youtubekanalen stå för sig själv utan handlarna också är djupt inblandade och verkligen ger mig en upplevelse när jag kommer dig.

https://www.ehandel.se/kopcentrum-kopierar-wahlgrens-varld-vi-har-stora-forhoppningar

eMarketer: Är det samma utmaningar här för att starta ett lojalitetsprogram. Behöver man det överhuvudtaget och går kunderna igång på ett lojalitetsprogram? Ni får gärna dryfta frågan amntingen här på Ehandel.se eller i kommentarsfältet på Linkedin.

https://www.emarketer.com/content/launching-loyalty-programs-isn-t-easy-has-its-rewards?ecid=NL1014

Svensk Digital Handel: Nästa vecka är det dags för Pre D-Congress som jag inte tycker ni ska missa. Ett välfyllt intressant program.

https://dhandel.se/d-congress/pre-2021/

 

Arne Andersson
arne@ehandel.se