ANNONS

Vintern kommer – e-handlare, gör er redo!

Dan Bjurman, Sverigechef Salesforce
ANNONS

Tappet i den svenska e-handeln är remarkabelt. Minskningen på 20 respektive 11 procent i juni och juli visar tydligt på den osäkerhet inflationen för med sig, men är naturligtvis också ett steg tillbaka till en värld där även fysisk handel har en given plats. Om e-handlare vill ta igen delar av detta tapp, behöver de börja agera nu, skriver Dan Bjurman, Sverigechef för Salesforce.


E-handeln fortsätter att minska i Sverige. Handlare behöver hantera faktorer som prisökningar, höga bränslekostnader för transporter, råvarubrist, överskott från förra året och kunder som befinner sig i en ekonomisk nedgång. 


Här är några saker man som e-handlare kan ta i beaktande för att skapa sig bättre förutsättningar att lyckas:



1. Julhandeln börjar tidigare 


Under de senaste åren har rädslan för produktbrist och leveransproblem, gjort att konsumenter börjat julhandla i början av november. Detta gäller också i år. 42 % av konsumenterna anger att de kommer att handla tidigare, främst för att undvika de förutspådda prisökningarna. Vi på Salesforce förutspår att det genomsnittliga försäljningspriset kommer att fortsätta att stiga mellan 8 % och 12 % per månad under resten av 2022.



Denna trend ger e-handlare möjligheter, till exempel att erbjuda rabatter. Många återförsäljare har fortfarande ett överskott av produkter som på grund av långa leveranstider levererades i slutet av förra året. Tidig kampanjlansering kan ge ett försprång inför årets julhandel.



2. Priset och lojalitet kommer närmare varandra


De viktigaste kraven kunderna ställde på sina leverantörer förra året var en sömlös online-upplevelse och säkerhet. I år har fokus flyttats till att leverera värde. 



Hösten och vintern kommer att präglas av stor rörlighet mellan varumärken. På global basis räknar vi att 2,5 miljarder människor kommer att dumpa sitt favoritmärke för en konkurrent som erbjuder ett lägre pris. Vissa produktkategorier blir mer känsliga för detta, till exempel lyxmärken och dagligvaror. 



Dessutom funderar 17 % av kunderna på om de kommer att köpa presenter i år överhuvudtaget. Skillnader i inkomst är naturligtvis en central faktor, och innebär att handlare behöver segmentera och individanpassa sina erbjudandet för att erbjuda rätt produkt till rätt pris, till rätt kund och vid rätt tidpunkt.



3. Fysiska butiker driver tillväxt i alla försäljningskanaler


Efter två svåra år, är fysiska butiker i full drift igen. Det som är slående är att sammanslagning av online och offline ökar värdet i båda försäljningskanalerna. Vi på Salesforce förutspår att online-försäljningen för handlare med fysiska butiker kommer att öka 1,5 gånger snabbare än för återförsäljare med endast webbutiker.



4. Kunderna fokuserar på hållbara alternativ


83 % av kunderna letar efter hållbara varumärken och produkter. Det är inget som egentligen förvånar givet att miljöpåverkan är en av de mest avgörande faktorerna för konsumenternas köpbeteende. Vi har sett att ca 42 % av kunderna överväger att betala mer för hållbara fraktalternativ och acceptera längre ledtider för att minska klimatavtrycket på sin beställning.



För handlare betyder detta att kraven på tydligt angiven miljöpåverkan ökar. Konsumenterna vill ha transparens och de faktorer de listar högst upp som förtroendegivande är förpackning och märkning av produkten. 



5. Återförsäljare experimenterar med NFT


Trenden kring NFT:s (Non-Fungible Tokens) verkar öka i år. 46% av kunderna tänka sig att köpa en NFT, alltså en digital version av något fysiskt eller ett digitalt samlarobjekt. Särskilt de yngre är sugna på att köpa en fysisk produkt om den också är kopplad till en ”digital tvilling”. 



Det innebär att många handlare förväntas att experimentera med NFTs under de kommande månaderna och ca en halv miljon NFTs väntas köpas i november och december till ett totalt marknadsvärde på 53,3 miljoner euro. 

Insiktsfull anpassning är det nya svarta


De ekonomiska utmaningarna och det ändrade konsumentbeteendet kräver att handlare, åter igen, tar fram sitt tyngsta kompetensartilleri och jobbar mer datadrivet än någonsin. Hösten och vintern 2022 blir det kortsiktigt viktigare än någonsin att fokusera på det långsiktiga.

Dan Bjurman, Sverigechef Salesforce

Bild av Dan Bjurman
Dan Bjurman
Dan Bjurman