Ehandelstrender eTalk: Nytt avsnitt publicerat idag och där Didrikssons Petra Sabo berättar att deras e-handel främsta syfte är att bygga varumärke och inte att konkurrera med sina återförsäljare.
https://open.spotify.com/episode/4MlWXLmAuw5QOEC8b5RjCL?si=tBL9q4-ISKSmL9Wq_GrUiQ&dl_branch=1
Retailomania: Magnus spanar inför hösten 2021.
https://www.retailomania.se/spaningar-infor-hosten-2021/
Ehandel.se: Bra inititativ av Swedish Stockings.
"Enligt företaget köps och kasseras över åtta miljarder strumpbyxor årligen och de flesta bärs bara en handfull gånger. I det öppna brevet till branschen erbjuder därför Swedish Stockings konkurrenterna att ringa Linn Frisinger för att diskutera hur de tillsammans kan förändra hela kedjan"
https://www.ehandel.se/de-vill-forandra-branschen-i-grunden-uppmanar-i-stor-kampanj.
Dagens Logistik: Bli en Airfluencer. Postnord anordnar tävling för att minska luften i paketen.
https://dagenslogistik.se/postnord-uppmanar-svenskar-agera-mot-paketluft/
Breakit: Jag har inte hunnit lyssna på nya Breakitpodden ännu men min kommentar eftdr att läst denna artikel och Lena Aplers kritik mot Klarna känns lite knepig. Jag tycker Klarnas initiativ är toppen och hoppas att fler följer efter.
CNBC: Varför DTC:s affärsmodell att bara finnas på nätet inte håller.
“There’s a certain phase of your infant growth where you can achieve success without stores, and it can be really easy to acquire customers,” he said. “But no digitally native brand has achieved a billion dollars in annual revenue without a store. You need those stores as a cost-effective customer acquisition channel at some point.”
Vouge Business: Fortsättning på det jag nämnde i en tidigare spaning om "fractional shares".
Customers who were given fractional shares in US cosmetics retailer Ulta increased their monthly spend by 67 per cent
https://www.voguebusiness.com/beauty/how-beauty-brands-can-cultivate-hyper-loyal-customers
Min kommentar: Jag har under många år tyckt att så kallade kundklubbar inte är mycket värda utifrån ett lojalitetsbyggande, jag hoppas och tror att exempelvis den här artikeln kan få företagen att tänka om lite kring sina så kallade lojalitetsprogram.
Centrum för handelsforskning: Ta kommandot, separera och integrera, Utmana nyckeltalen, Våga riska.
Per Ljungberg VD SDH: Bara att få lyssna på Kate är anledning nog för att anmäla sig till D-Congress.
https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:6843455157435473921/?
Imorgon blir det ingen frukostspaning eftersom det är Retail Day
Klicka på länken ovan så ser ni hela programmet. Har ni inte tid att vara med live så kommer ni att kunna titta på sändningen i efterhand.