Sitter du på ett stort lager fyllt av produkter? Eller har du valt en mer småskalig väg? Du som driver en e-handel är säkerligen bekant med att det inte är helt enkelt att optimera lagret. Vid försäljning av din verksamhet riktas strålkastarna ofta mot just lagerfrågan.
Många e-handlare ser sitt lager som en tillgång. Allt som oftast finns en stor del av kassan investerad i de olika produkterna, vilket gör det lätt att betrakta lagret som en pengabinge. Men den som vill köpa din e-handel har en annan syn på situationen. Köparen ser ofta lagret som en ”skuld” i den mening att det binder kapital. En oro kan uppstå i det att pengarna som omsatts till lager kanske inte realiseras till pengar lika enkelt som det är sagt.
”När man ska sätta en prislapp på sin e-handel faller sig frågan naturligt: är lagret att betrakta som en prishöjande tillgång? Eller är det en ”skuld” som drar ner värdet?”
Ingen investering, ingen avkastning
Vid försäljning av din e-handel vill du såklart att de pengar du satt in i produkterna ska synas på prislappen. Å andra sidan, har du inget lager alls spelar det ingen roll hur många kunder du har eller väl du optimerat dina Google ads – du har ändå inget att sälja. Därav har alla e-butiker ett visst mått av bundet kapital – kapital som måste finnas i verksamheten för att omsättas och i slutändan generera vinster. Ingen investering = ingen avkastning, helt enkelt.
Stort eller litet lager? Fördelar och nackdelar
Historiskt sett tenderar banken att räkna väldigt lågt på lagervärdet. I många fall bygger beräkningarna på att cirka 20–30% av lagret är kurant. Men hur mycket av lagret som ska räknas som en prishöjande tillgång kokas alltid ned till en förhandlingsfråga. Ur värderingssynpunkt finns argument som talar för både köpande och säljande part.
- +Stort lager – innebär snabba leveranser och högre konkurrenskraft, och därav möjlighet till mer försäljning
- -Stort lager – mycket bundet kapital och lägre avkastning på det
- +Litet lager – mindre bundet kapital och högre avkastning på det som faktiskt finns, givet samma omsättning och resultat
- -Litet lager – Större risk för att produkterna inte finns på hyllan, ingen försäljning eller långsamma leveranser och lägre konkurrenskraft
Ett stort lager kan samla på sig gamla produkter som kostar men inte genererar - varje köpares skräck.
Har du mycket på lager som inte blivit sålt? Rea ut produkterna! Att sälja varorna till underpris kommer visserligen resultera i vissa förluster, men hellre det än att låsas fast i ett stort antal osålda produkter.
Vilka är alternativen till eget lager?
Verkar det omöjligt att inkludera lagret i e-handelns prislapp? Så är inte fallet. Men för en så lönsam försäljning som möjligt kan det vara värt att snegla åt alternativen till eget lager.
Dropshipping
Med dropshipping menas att produkterna skickas direkt från leverantör till kund, utan att du behöver agera mellanhand. Detta är en smidig lösning, men problem kan uppstå om kunden beställer flera produkter från olika leverantörer. I dessa fall sprids produkterna ut över flera leveranser.
Det finns dessutom en risk att leverantören inte skickar rätt produkter och de kommer heller inte paketera enligt er design. I många fall innebär dropshipping låga marginaler, vilket gör att det kan bli en dyr metod i slutändan.
Lager hos leverantören
Med ett lager hos leverantören tillkommer flertalet fördelar värda att se över. Denna lösning går ut på att leverantören skickar produkter som mellanlandar hos dig, vilket gör att du kan paketera produkterna snyggt innan de skickas vidare till kund. På så sätt sänks lagervärdet, liksom risken för inkurans!
I princip den enda nackdelen är att leveranstiden ökar en aning jämfört med att ha alla produkterna på den egna hyllan.
”Rätt” lager nyckeln till lönsam försäljning
Så vilka slutsatser går att dra? Är lagret att betrakta som en tillgång eller ”skuld”? Faktum är att det kan vara både och. Lagret är en tillgång för att affären ska växa, samtidigt som det är en belastning då bundet kapital och inkurans alltid utgör risker och kostnader.
Nyckeln är därför att sitta inne på ”rätt” lager. Med detta menas ett lager som omsätts snabbt, och som därmed ger dig möjlighet att förhandla till dig ersättning för lagret när du ska sälja din e-handel. Ett lager med låg omsättningshastighet, det vill säga ”fel” lager, kommer alltid tynga prislappen vid försäljning, oavsett om det är stort eller litet.
Det viktigaste vid försäljning av din e-handel är att kunna påvisa för köparen att lagret består av rätt produkter som snabbt kan omsättas. På så sätt kan du få betalt för dina investeringar, och förhoppningsvis mer än så.
Vad är dina tankar om lageroptimering och värdering av lager? Kommentera gärna!