ANNONS

Ursäkta att jag stör

Längst ner i min spaning kommer en förklaring till den defensiva rubriken

ANNONS

Den 23 februari är det dags för Postnords event Retail day och släppet av E-barometerns årsrapport. Jag och Carl-Fredrik Teder som är ansvarig för rapporten är inne i ett intensivt skede med analystexter. Framförallt brottas vi med att diskutera hur utvecklingen för 2021 kommer att se ut.

https://www.postnord.se/vara-losningar/e-handel/retail-day

Vi kan konstatera att det är oerhört svårt att prognostisera, det är nya besked om vaccintillgänglighet, mutationer, förvirring och frustration i princip varje dag och just nu 06.30 drar jag slutsatsen att det sammantaget inte är några direkt positiva tongångar och det här påverkar naturligtvis utvecklingen.

För e-handeln positiv för den fysiska detaljhandeln negativt.

Totalsiffran är naturligtvis intressant men de handlare som kommer att läsa rapporten är naturligtvis sig själv närmast och intresserade hur har det gått och hur skall det gå för just sin kategori.

I dagens morgonspaning efter nyheter hittar jag artiklar om två intressanta kategorier.

Sport och fritid och Hemelektronik

Sportfack: Stor artikel och intervju med Magnus Månsson som är VD för Tretorn. De flesta av er utanför sportbranschen kommer troligen inte åt artikeln men jag väljer att ta delge ett citat som jag tycker är viktigt:

"För mig är e-commerce en riktig temperaturmätare mot konsument. Vad kan vi sälja och vad kan vi inte sälja? Du kan A/B testa och får direkt feedback. När vi säljer mot återförsäljare så finns det ett filter i form av egna säljare och kundens inköpare"

"Vi använder e-handeln som en kompass"

Ovanstående är ytterligare ett argument för att produktägare/tillverkare bör satsa på e-handel som en egen kanal. Jag tror det hjälper snarare än stjälper återförsäljarna.

Svenska dagbladet: "Svenskar köper allt större tv-skärmar" Hemelektronikbranschens e-handelsutveckling har tuffat på i god takt under många år främst kanske drivet av en ständig teknikutveckling som gör att vi konsumenter hela tiden vill ha det senaste och vi övertalar oss själva att det senaste alltid skapar mer värde för oss som konsumenter. I SvD artikel säger Elekronikbranschens VD Klas Elm: "det såldes 775 000 TV
skärmar mot 600 000 2019 och stora ska de vara minst 65 tum eller gärna ännu större". Klas Elm konstaterar också att Näthandel med hemleverans  är en anledning att branschen gått jättebra.

På tisdag redovisar jag och Calle hela det märkliga e.handelsåret 2020 men en liten teaser om vad programmet i övrigt kommer att handla om får ni här:

https://news.cision.com/se/postnord-sverige/r/nastan-halften-av-online-konsumenterna-handlar-begagnat,c3289935

Övrigt (men kanske det viktigaste i den här frukostspaningen) 

Market Premium: Igår studsade jag även på den här rubriken. "Bottenbetyg till handeln: Fyra av tio kunder får aldrig kontakt med personal" https://www.custitude.se/kundmotesbarometern

Om jag som konsument känner att "man stör" när man kommer in i en butik då är det minst sagt fara å färde.

En hel del oroande läsning för er som kommer åt artikeln annars får ni vänta till 11 mars då rapporten släpps.

Lev väl/Arne

 

Arne Andersson
arne@ehandel.se