ANNONS

Uppblåsta siffror och företag som byter inriktning

Företag byter inriktning som jag byter skjorta. Hur "purpose driven commerce" är det?

ANNONS

Idag tisdag så är det (nästan) fullständig torka på e-handelsnyheter som är värda att ta upp i frukostspaningen men ett par i mina ögon bra saker har jag ändå letat upp. Bland annat en artikel signerad Magnus Ohlsson som troligen fick inspiration av den stora "Rizzo debatten" förra veckan.

eMarketer: intressant artikel om Social commerce och vilken impact den har på köpprocessen. https://www.emarketer.com/content/social-commerce-offers-promise-of-discovery-but-not-without-challenges?ecid=NL1014

Retailomania: "När jag frågade vilken fördelning mellan online och offline som var målet, fick jag svaret att det var irrelevant så länge kunderna valde att handla just där".  Magnus Ohlsson har som vanligt skrivit en insiktsfull och intressant artikel om "Physical first som ett sätt att växa efter pandemin".

https://www.retailomania.se/physical-first-som-ett-satt-att-vaxa-efter-pandemin/

The Guardian: Håll ett öga på brittiska B&Q och dess ägare Screwfix om ni vill ha bra koll på DIY kategorin. Jag har följt dem länge och haft deras strategimodell som exempel på många föreläsningar.

https://www.theguardian.com/business/2021/mar/22/b-and-q-owner-profits-soar-as-covid-creates-generation-of-diyers-kingfisher

Breakit: Det är intressant att det att det gamla DTC varumärket WESC byter intriktning fullständigt (och aktien rusar) likt Odd Molly också gjort tidigare. En stilla undran från mig är om det är naivt att prata om "purpose driven commerce" när man nästan från den ena dagen till den helt ändrar inriktning på sin verksamhet?

https://www.breakit.se/artikel/28325/wecs-totala-forandring-koper-saneringsbolag-och-satsar-pa-bygg

Min åsikt är att vi behöver bottna begrepp som värderingsdrivna affärer, hållbarhet med flera begrepp som i slutändan ska skapa tillit hos mig som konsument. Annars blir det kanske som när jag läser den här artikeln i Breakit (tyvärr bakom betalvägg):

https://www.breakit.se/artikel/28334/vittnen-inifran-crowd1-konflikter-uppblasta-siffror-och-sanningen-bakom-johan-stael-von-holsteins-exit

Inte skapar det tillit hos mig i alla fall.

Till sist

Är marknadsplatser överhettat? Det funderar Andrea Leigh (som jag kan rekommendera att följa på Linkedin) när hon kommenterar den kanadensiska retailern Hudson Bay planer på att starta marketplace.

" A bunch of messy marketplaces offered by every major retailer"

https://www.retaildive.com/news/hudsons-bay-online-marketplace-will-feature-more-than-500-third-party-sell/594536/?utm_source=Sailthru&utm_medium=email&utm_campaign=Issue:%202021-03-22%20Retail%20Dive%20Newsletter%20%5Bissue:33150%5D&utm_term=Retail%20Dive

Personligen är jag ytterst tveksam till att många städer i Sverige har eller funderar på att starta lokala marknadsplatser men jag kan återkomma i den frågan.

Vi ses imorgon onsdag

Arne

 

 

 

Arne Andersson
arne@ehandel.se