Men del del intressanta saker uppmärksammade jag i alla fall.
Ehandel.se: Jakob Hahlner e-handelschef på Elon berättar om jätteutmaningen att ställa om en kedja med rötterna djupt i den fysiska myllan till att se e-handel som en naturlig del i sin affär.
Jag har följt Elon ganska noga sedan de gjorde sin första sondering att starta ehandel och är mycket imponerad av hur de lyckats vända motståndet mot sin digitala satsning till att se det som en stor möjlighet.
Det jag mest är imponerad av dock är inte deras e-handel utan hur de tagit till vara deras absolut viktigaste tillgång nämligen personalen i butiken. Det är en fröjd att gå in i deras butiker och verkligen känna att de ser mig som kund.
https://www.ehandel.se/han-gjorde-fysiska-miljardkedjan-digital-var-en-jatteutmaning
Retailomania: Magnus Ohlsson gör mig sällan besviken. Inte nu heller, igår kom det två stora artiklar. Den ena handlar om "Direct to consumer" trenden och är superintressant och viktig läsning. Om Elon artikeln i mycket handlar om jätteutmaningen att få digitalt och fysiskt att lira ihop internt så handlar Magnus artikel mycket om att nya affärsmodeller utmanar de gamla.
Magnus artikel är dagens höjdare åtminstone för mig.
Så vill jag avsluta dagens frukostspaning med två tips:
1.Vox media startade förra året en serie som på djupet analyserar Amazon, Netflix, Apple, Facebook och Google. Ny säsong börjar imorgon tisdag och denna gång handlar det om Google. En trailer kan ni lyssna på här:
https://open.spotify.com/show/6DdYNi0EakNKPDuONnWiam?si=jE5j2-NtSX2Y0pRny0IEzg
2. Prenumerera på Redaktörsbrevet som ett bra komplement till mina frukostspaningar 🙂