Det var mycket som hände igår. E-barometern för Q2 släpptes som visade en 16 % ökning jämfört med Q2 2020. Detta och en massa mer kunde ni kolla in på Postnords Retail Day som sändes live igår tisdag. Ni som missade det kommer att kunna se det i efterhand, kanske redan idag då klippning av eventet pågår för fullt.
E-barometern har även nu utvecklats med en interaktiv version så ni själva kan laborera med siffrorna. Den kommer framåt att utvecklas ännu mer och vi satt redan igår eftermiddag och planerade för vad nästa uppdatering ska innehålla.
Registrera er för att börja arbeta med verktyget: https://www.postnord.se/e-barometern
Exemplet nedan är från prognosverktyget
'Den andra stora nyheten var att Amazon Prime startar.
Kul att läsa om vad Markus Varsikko respektive Niclas Storåkers anser om detta.
https://www.di.se/digital/experten-om-amazons-prime-satsning-i-sverige-forandrar-allt/
Åsikterna går minst sagt isär men Anna Nordlander är iaf väldigt positiv (liksom jag).
Ehandel.se: Den här diskussionen har jag väntat länge på och tagit upp i flera föreläsningar att man bör vara ytterst försiktig med så inte betalföretaget tar över och man som handlare stärker betalföretagets brand mer än man stärker sitt eget.
https://www.ehandel.se/vem-ager-kunden-e-handlare-kritiska-till-betalupplaggen
Klarna var sedan snabbt på med att bemöta kritiken: https://www.ehandel.se/klarnas-vd-om-e-handlarnas-kritik-vi-ska-inte-bli-ett-svenskt-amazon
Market: Retail Award finalisterna klara. Jag tycker det är jätteintressant att följa arbetet att mejsla fram finalisterna.
Undrar vem som vinner e-handelskategorin?
Desenio?
Netonnet?
Meds?
The Guardian: Längesedan jag länkade till någon artikel om ASOS men här kommer det statements från dem.
CNBC: Kan vara bra för skönhet/hälsa kategorin att hålla koll på. Inte omöjligt, tvärtom mycket troligt att Amazon kommer med liknande saker även i Sverige framöver. Amazon Prime är bara startskottet.
https://www.cnbc.com/2021/09/15/amazon-plans-october-beauty-sale-to-hook-early-holiday-shoppers.html
Publicis Sapient: Bra trendspaning från Sapient. Tack Anneli Gullström från Bambuser (tvåa från vänster) som jag stod i panel med på Retail Day igår.
https://www.publicissapient.com/insights/11-trends-accelerating-the-future-of-e-commerce?
Retail Dive: Är det här receptet för att få varuhusmodellen att fortsätta vara attraktivt för konsumenten?
https://www.retaildive.com/news/is-bloomies-the-future-of-department-stores/606645/?
FastCompany: Utmärkt artikel on varför du inte kan lita på Ratingen på Amazon och Tripadvisor. Viktigt för trovärdigheten och tilliten att vara transparent med Rating och reviews.
https://www.fastcompany.com/90677971/ratings-reviews-amazon-tripadvisor-algorithms
Hendrik Laubscher: Om ni är intresserade av den heta Instant Needs Commerce (Q-commerce) trenden ska ni följa Hendrik på Twitter.
Här han även gjort en analys av US marknaden.
https://bluecapeventures.com/2021/09/21/us-instant-needs-commerce-market-overview/
Relex: Här kan ni lyssna in på intressanta föreläsningar från Relex Live Scandinavia.
https://www.relexsolutions.com/sv/nyheter/relex-live-scandinavia-2021/
Mer från The Guardian: Ultra rika Marc Lore som startade och sålde Diapers.com till Amazon, startade sedan Jet.com som han sålde till Walmart är nu så likvid att han vill bygga en helt ny stad från grunden i sydvästra USA med namnet Telosa. Läs varför The Guardians reporter tycker det är en Utopi.