ANNONS

Swedish E-commerce Academy, Malin har shoppat loss och hybridhandel under peak

ANNONS

Igår släpptes nyheten om Swedish E-commerce Academy med Amazon, Postnord, Ehandel, Almi  och Business Sweden som samarbetspartners.

Vilket bra inititativ till att ta svensk e-handel till nya höjder.

https://marketing.business-sweden.se/acton/media/28818/swedish-e-commerce-academy

Cathy Roberson: "Many companies do not even know how many returns they receive or even what their costs of handling returns are".

https://cathyroberson.substack.com/p/the-returns-dilemmia

Vougebusiness:  Mycket intressant artikel.

Kraftig ökning av så kallad Hybrid shopping under peak. Gäller för alla handlare att fintrimma SEO, SEM och all marknadsföring överhuvudtaget och se till att alla produkter är så tillgängliga som möjligt för oss konsumenter.

"This year, physical stores will play a more significant role, both for customer research and fulfilment. “One of the biggest innovations we are tracking is how brands are reimagining the role of the store and the store associate,” Garf says. Salesforce predicts that 60 per cent of all digital sales globally will be influenced by visits to physical stores this season".

"This type of metric is the reverse of historical measurements that tracked how digital channels influenced in-store purchases. Now, online sales might also be fulfilled by store inventory through buy-online, pick-up-in-store (known as bopis), kerbside pickup, store delivery (products delivered from nearby stores) or ship-from-store".

https://www.voguebusiness.com/consumers/hybrid-shopping-retails-big-story-this-holiday-season

Kändes som det kom från hjärtat på Tom 😀

Ehandel.se: Tror inte Singles Day kommer att märkas av speciellt mycket och (vi) som jobbar med E-barometern, som släpps den 18 nov har valt bort frågeställningar kring Singles Day till förmån för vad vi tror intressantare frågeställningar.

https://www.ehandel.se/heta-singles-day-siffror-starkt-intresse-men-klena-rabatter

HUI: Sportindex för tredje kvartalet är här och E-handeln för de företag som lämnar siffror (bilden nedan) ökade med hela 21 %. Nästa vecka kan ni jämföra den siffran med den som E-barometern släpper. Kom då ihåg att det är betydligt fler sport och fritidsföretag som ingår i E-barometerundersökningen.

https://hui.se/rapporter/sportindex/

Market: Elgiganten hakar på "same day" trenden och kryddar informationen med lite luddig information om att leveranser ska vara hållbara.

Idag florerar det väldigt många olika utryck för vad en fossilfri leverans är men Svensk Digital Handel driver nu tillsammans med Closer ett initiativ med både handlare och leverantörer som ska ta fram och definiera vad en hållbar leverans är. Bilden nedan är från första WS där vi med stor framgång mejslade fram en början på en definition.

https://www.market.se/handelsplatser/logistik/snabbare-och-gronare-nar-elgiganten-lanserar-fossilfria-expressleveranser/

Handelsforskarna: Malin Sundström har upptäckt Liveshopping.

https://handelsforskarna.se/rolig-shopping-pa-riktigt/

The Guardian: "Step aside Kim Kardashian and Joe Wicks, retailers are turning shop floor managers into the new influencers, as their home-spun video clips are building a huge fanbase on social media".

https://www.theguardian.com/business/2021/nov/05/shop-workers-tiktok-stars-home-spun-video-clips

Arne Andersson
arne@ehandel.se