Idag har jag svårt att hitta rubrik till min spaning men väljer att koppla den till Malins Sundströms forskningsprojekt. Jag tror det är livsviktigt för städerna att samverka på nationell bas för att höja den digitala kompetensen generellt och e-handelskompetens i synnerhet. Här tror jag organisationer som Svensk handel, Företagarna, Almi med flera också kan samverka mer med kommuner, handlare, leverantörer till handlare mm.
Det pågår väldigt många och bra inititativ men jag saknar någon form av helhetsstrategi och nationell samling. När e-handelns andel av den totala detaljhandeln nu är 14 % och bara tickar på uppåt, då måste alla inse allvaret. Gud förbjude de som säger "Det var bättre förr" och blir nostalgiska,. Nu måste vi se framåt.
E-handelsstaden Borås: Malin Sundström välkänd forskare och en av de personer jag följer väldigt noggrant är igång med nytt forskningsprojekt som alla städer i Sverige måste ha stenkoll på. Vad går forskningsprojektet ut på? " Vi undrar vad en ökad e-handel kommer att innebära för stadens struktur och dess funktion" och "Det vetenskapliga syftet är att producera ny kunskap om sambanden mellan städers transformation och ökad e-handel". Frågor som städer nu måste ha på sin agenda hela tiden och inte vänta in ex detta forskningsprojekt.
Jag ser fram mot regelbunden information från forskningsprojektet.
https://ehandelsstaden.se/2021/02/26/forsta-motet-med-projektets-advisory-board/
SVT: "Allt fler företag hänger på kinesisk e-handelstrend" Bra inslag om Liveshopping på SVT igår söndag.
https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/allt-fler-foretag-hanger-pa-kinesisk-handelstrend
Dagens Industri: Möt ordföranden i NA-KD Magnus Emilsson som säger att 2021 är fokus på tillväxt under lönsamhet och att de samtidigt gör alla "regulatoriska förberedelser". En inte allt för vild gissning från min sida är att vi får se NA-KD på börsen 2022.
Marketplace pulse: Har ni inte redan anmält er till det utmärkta nyhetsbrevet som skriver om marknadsplatser så är det hög tid. "Everything on Amazon is an ad" handlar det senaste brevet om. Mycket intressant och i takt med Dagligvarujättarnas satsning på mat på nätet tror jag inte det dröjer förrän dessa också kommer att satsa på mer på det här området.
https://www.marketplacepulse.com/articles/everything-on-amazon-is-an-ad