ANNONS

Rusning efter julkalendrar - så gör du för att lyckas

Tipsen som gör ett företags adventskalender till en storsäljare och stärker varumärket.

ANNONS
Under 2020 inledde Ehandel och Pricerunner ett samarbete i form av en serie gästspaningar, som går ut på att Pricerunner delar med sig av e-handelsrelevant data. Spaningarna produceras av Pricerunner exklusivt för Ehandels läsare.

 

Den 1 december är det många svenskar som öppnar den första luckan i en adventskalender, även kallad julkalender, som de har fått i present eller unnat sig själva. Tidigare var adventskalendrarna främst till för barn och bakom luckorna gömde sig ofta bilder med jultema. Sedan kom chokladkalendrarna och tog över marknaden. De är visserligen fortfarande mycket populära, men de senaste åren har de fått konkurrens av en uppsjö av olika adventskalendrar att räkna ner dagarna till julafton med. I dag finns det adventskalendrar för alla smaker och plånböcker. Eller vad sägs om 24 luckor med doftljus, strumpor, verktyg, proteinbars eller sexleksaker?

Besöksstatistik från shoppingjämförelsetjänsten PriceRunner.se visar dock att de allra populäraste adventskalendrarna ofta är de som riktar sig till barn, innehåller godsaker eller finns inom skönhetskategorin.

I år har flera aktörer vittnat om julkalendrar som sålt slut i ett rasande tempo. Vad kan man lära sig av dem?

LÄS ÄVEN: Sålde slut tusentals kalendrar på 48 timmar - "value for money"

Lakritsfabrikens kalender visar sortimentsbredden

Bland de kalendrar som är mest efterfrågade i år, enligt PriceRunners statistik, finns Lakritsfabrikens julkalender. Lakritsfabriken i Ramlösa, som är ett av ScandChocos varumärken, tillverkade sin första kalender 2017. De har utgått från storleken på sina 40-gramsaskar och tagit fram en box formad som ett hus där 24 askar ryms.

Med handtaget på ”taket” blir det enkelt att bära med sig kalendern som till exempel gå bort-present. Motivet på årets kalender har designats av konstnären Mia Stolpe, som även har gjort stadsmotiven på våra presentförpackningar, berättar Elin Perlelin som är marknadsansvarig och jobbar med sälj på ScandChoco.

Vilka lakritssorter som ingår i Lakritsfabrikens julkalender varierar från år till år. Vissa smaker kommer från deras ordinarie sortiment och vissa är framtagna särskilt för kalendern. Några av de specialtillverkade sorterna har senare tagits in i det ordinarie sortimentet, på kundernas begäran.

Allt fler lakritskalendrar kommer ut på marknaden, men trots det ökar Lakritsfabrikens kalender i popularitet. Alla deras kalendrar tillverkas för hand och sedan förra året har de dubblat antalet då efterfrågan varit så stor.

Att vår julkalender är så omtyckt tror jag bland annat beror på att du får mycket lakrits för pengarna. Det är inte bara en eller två bitar, utan hela familjen kan dela på varje dags ask. Kalendern är också unik med sitt varierade innehåll av olika lakritssorter, och alla produkter är dessutom gluten- och gelatinfria. Sedan hjälper det naturligtvis att Lakritsfabriken är ett väletablerat varumärke inom premiumlakrits – kunderna vet att de får bra produkter, säger Elin Perlelin.

Skincitys kalender sålde slut på en timme

Inom hudvård är adventskalendern från Skincity hett eftertraktad – när årets upplaga släpptes sålde den slut på en timme. Det tidigare rekordet från 2019 var på fyra timmar och även om Skincity inte kommunicerar det exakta antalet kalendrar berättar Charlotte Larsson, PR-ansvarig på Skincity, att antalet kalendrar var något färre vid fjolårets släpp.

En anledning till att vår hudvårdskalender är så populär, är att du får ett mycket bra urval av produkter från vårt redan noggrant utvalda sortiment. Vi avslöjar innan vilka varumärken som finns i kalendern och många kunder är trogna Skincity-fans just tack vare de varumärken vi erbjuder, så det skapar ett tryck, säger Charlotte Larsson.

Redan nu sitter Skincity i diskussioner med sina leverantörer om vilka produkter som ska ingå i nästa års kalender. Vissa produkter måste specialtillverkas i resestorlekar för att vara med i kalendern, något som många leverantörer gärna ställer upp på.

Det är ett bra sätt för varumärkena att marknadsföra sina produkter. Vissa kunder kanske inte vill lägga flera hundratals kronor på ett serum utan att ha testat det först, men när de har fått prova produkten i ett mindre format i kalendern kan det bli en inkörsport till framtida köp. Så det är en win-win, säger Charlotte Larsson.

Skincity släppte sin första kalender 2013 och de senaste två åren har de fokuserat allt mer på hållbarhet. Numera kommer kalendern till exempel i form av en necessär som kan kunden kan använda även efter julen.

I necessären ligger produkterna i 24 fina tygpåsar som kunden till exempel kan göra en egen adventskalender av nästa år. I varje påse finns även ett kort som beskriver produkten och hur den ska användas. Vi lägger ner mycket jobb på designen för att det ska kännas lyxigt och härligt att öppna kalendern, säger Charlotte Larsson.

Pixi adventskalender – redan en klassiker

De små, illustrerade Pixiböckerna har funnits sedan 1955 och sålts i över 65 miljoner exemplar. 2013 gav förlaget Bonnier Carlsen ut sin första Pixi adventskalender med de omtyckta böckerna. Idén kom från deras tyska systerförlag Carlsen som också ger ut Pixi. De tog fram en adventskalender till julen 2013 och skickade den till kollegorna i Sverige, som var snabba att haka på.

Därför hade den första adventskalendern samma omslagsillustration som i Tyskland, men från och med 2014 gör vi en helt egen kalender med svenska illustratörer. Adventskalendern togs emot väl redan från start och vi ser en stark efterfrågan som bara ökar för varje år, berättar Sara Hedenberg, redaktör och projektledare på Bonnier Carlsen som ansvarar för Pixi.

Årets kalender är illustrerad av Lisa Moroni. Men det är inte bara omslaget som varierar från år till år, det gör också de 24 Pixiböcker som ingår. Det är alltid en blandning av böcker som passar olika barn i åldrarna två till sex år.

Majoriteten av titlarna är nya, men varje år innehåller kalendern också några klassiker från Pixis sortiment på över 1 500 titlar. Huvudsaken är att de inte har varit ute i handeln de senaste fem åren eftersom tanken är att kunderna inte ska behöva få dubbletter.

Pixi-varumärket i sig är väldigt uppskattat och det bidrar såklart till adventskalenderns popularitet. Både barn, föräldrar och mor- och farföräldrar känner igen Pixi och har en relation till böckerna. Jag tror också att kunderna uppskattar att det är en bok bakom varje lucka. De blandas inte med leksaker eller något annat, utan du vet att du får en kvalitetsbok som alla i familjen kan ha nytta av, säger Sara Hedenberg.

Tips för en adventskalender som gör succé

För de företag som vill haka på trenden och ta fram en egen adventskalender till julen 2021 är det hög tid att påbörja arbetet. Sara Hedenberg på Bonnier Carlsen tror att det viktigaste för att skapa en framgångsrik adventskalender är att tänka kvalitet.

Ni behöver ha ett koncept som håller för 24 saker eller upplevelser. 24 luckor kanske inte låter så mycket, men ni måste verkligen tänka till för att fylla varje lucka med kvalitet – för ni vill ju inte att kunden ska bli besviken varannan dag, säger Sara Hedenberg.

Skincitys Charlotte Larsson är inne på samma spår och säger att det är viktigt att vara ärlig, utan att nödvändigtvis avslöja kalenderns exakta innehåll.

Jag fick själv en skönhetskalender för några år sedan där det var berlocker bakom var och varannan lucka. Det vill jag inte ha i en skönhetskalender. Det viktigaste är att tänka på vad kunden vill ha och se till att de förväntningarna infrias – och allra helst kanske överträffas. Kopiera inte någon annan, utan gör er egen grej och ta fram en kalender som representerar just ert företag, säger Charlotte Larsson.

Elin Perlelin på ScandChoco tipsar om att tänka på förpackningen och logistiken. Att adventskalendern är jättesnygg spelar ingen roll om den lätt går sönder eller är svår att transportera, menar hon. Annars framhåller hon också vikten av att inte snegla på andra företags julkalendrar.

Var unik med både innehåll och utseende. Kalendern ska spegla ert företag, era värderingar och den variation ni har i ert sortiment, säger Elin Perlelin.

Fakta: 10 populära typer av adventskalendrar 2020 på PriceRunner

• Böcker
• Choklad
• Hudvård
• Kroppsvård
• Lakrits
• Leksaker
• Nagellack
• Pyssel
• Smink
• Te

Anna Lavfors

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap