ANNONS

Paketboxar, kan algoritmer ersätta människan och DTC ger sig på arbetskläder

ANNONS

Anders Ekman medgrundare Ingrid har skrivit en intressant artikel om Paketbox explosionen i Sverige:

https://www.linkedin.com/pulse/hur-m%25C3%25A5nga-paketsk%25C3%25A5p-t%25C3%25A5l-sverige-anders-ekman/?

Retail Dive Long read: Algoritmer VS Människa och är Stitch Fix:s affärsmodell långsiktigt hållbar?. Jag har och är fortsatt fascinerad av hur Stitch Fix ligger i framkant med att jobba med dataanalys och Algoritmer men nu börjar det komma lite grus i maskineriet då tilliten till tech övertrumfar människan. Mycket intressant läsning framförallt för alla som verkar inom fashion.

The U.S. apparel subscription e-commerce segment represents a sliver of the overall pie, about 1% of the total U.S. apparel and footwear market, but Stitch Fix's share of that subscription slice has remained steady at 58% since 2019

"Stitch Fix is part of a generation of companies that promise consumers, that, with better machine learning, with better data and better AI, we can do magic for you, right?" Zhang said by phone. "But oftentimes they fall short of the promise. There is almost like a technical chauvinism towards AI and the promises of AI."

https://www.retaildive.com/news/is-stitch-fix-disrupting-retail-or-is-it-the-other-way-around/606193/?

Charged: Digitala plånböcker ökar dramatiskt i UK. Hur ser det ut i Sverige? Jag har inte riktigt koll på det.

https://www.chargedretail.co.uk/2021/09/14/digital-wallets-reach-tipping-point-as-usage-continues-to-soar-post-lockdown/

Mer från Charged: Vill ni få mer kunskap om marknadsplatsen Etsy, " Varsågoda.

"The business is now valued at an astonishing $22.5 billion and is more commonly searched for than Ebay, famous for being the market leader of the noughties".

https://www.chargedretail.co.uk/2021/09/09/the-rise-of-etsy-from-humble-handmade-goods-to-billion-dollar-marketplace/

Modern Retail: Traditionella arbetsklädmärken får konkurrens av nya DTC varumärken som utmanar de mer etablerade varumärkena som till största delen säljer via återförsäljare.

https://www.modernretail.co/startups/how-workwear-is-getting-the-dtc-treatment/?

Ehandel.se Wolt ska leverera matvaror, hygienartiklar och blommor på 15 min, Kavall kontrar med 10 minuters leveranser, Foodora kör ut mat med vattenscotrar i skärgården och både Både Meds och Netonnet ser en kraftig ökning av "same day"leveranser.

https://www.ehandel.se/wolt-rullar-ut-dark-stores-i-sverige-ska-anstalla-500

Är det blixtsnabba leveranser som är en stor del av framtidens handel? Wolt tog enligt ehandel.se in ögonbrynhöjande helt otroliga 856 miljoner dollar från bland annat svenska riskkapitalbolaget EQT – och amerikanska investmentbanken Goldman Sachs.

Jag frågar mig om detta är sund business? Hur och när får man en lönsam affär?

Magnus Ohlsson på Linkedin: "Med ett utbud som varit större än efterfrågan har marknadens aktörer använt marknadsbudgeten som ett verktyg för att laxera fram försäljning när man behövt fylla på kassan".

https://www.linkedin.com/posts/magnus-ohlsson-1a7ab911_fewer-deals-and-shipping-delays-here-are-activity-6843497260685303808-HYt6

TC: Superhajpade DTC bolaget Casper gör sig av med CTO, CMO och COO.

https://techcrunch.com/2021/09/14/casper-cuts-its-cmo-cto-and-coo-amid-further-layoffs/

Jason Goldbergs torra reflektion 🙂

Arne Andersson
arne@ehandel.se