ANNONS

Mat(t) kungar på olika sätt

I dagens frukostspaning blir jag förundrad men inte förvånad hur maten blev och kommer att bli en enormt viktig del av den fortsatta e-handelsutvecklingen

ANNONS

Blir ni nyfiken på rubriken och ingressen?  Det är faktiskt det svåraste med att skriva denna frukostspaning 🙂 men idag tyckte jag kopplingen mellan mat+ och andra produktkategorier var väldigt tydlig.

Svenska Dagbladet: "Historien om hur Ikeas köttbullar rullade ut i världen". Den här utmärkta artikeln skulle mer passa som helgläsning, det är näringslivshistoria som heter duga och artikeln har även tagits fram i samarbete med Centrum för näringslivshistoria.  Försök att få tag på dagens tidning om ni kan eller varför inte prenumera på tidningen. Deras näringslivssidor är riktigt bra.

Ikeas köttbullar har varit och är fortsatt en stark trafikdrivare till Ikea varuhusen och jag själv är inget undantag. När jag varit i Mora och på väg tillbaka till Stockholm stannar vi ofta till på Ikea varuhuset i Valbo och äter och då slinker det ofta med lite andra saker från varuhuset.

Dagens Industri: "Mat ersätter mode" skriver tidningen. Dagens industri har nog rätt när de tror att Kinnevik kommer att satsa stort på sina innehav i mathem och norska kolonial och artikelförfattaren Johannes Karlsson är nog inte helt fel ute i när han spekulerar i en nordisk jätte (Mathem, Kolonial och danska Nemlig) för att uppnå synergier.

Market: Onlineandelen i januari uppgick till sju procent av hela försäljningen i dagligvaruhandeln, skriver Market i den artikel som just nu kom upp.

https://www.market.se/nyhet/e-handelns-rekordstora-paverkan-stod-for-drygt-70-procent-av-saljokningen

Det som är väldigt intressant att följa är just att koppla ihop mat och övrigt sortiment precis som Mathems samarbete med ex Claes Ohlson. Här kommer det att hända stora saker inom ett par par år.

Breakit Premium: "Först kom inget, sedan inget – och nu allt på en gång. Lämmeltåget av e-handlare till Stockholmsbörsen växer dag för dag". Skriver Breakit.

Ja det stämmer verkligen och Breakit spekulerar nu i att Rugvista är "nästa man till rakning" Mattor på nätet har precis som övrig heminredning boomat under pandemin. Har själv aldrig funderat på att köpa en exklusiv matta på nätet men i helgen satt faktiskt min fru och jag och kollade in mattor på nätet från en ambitiös uppstickare i mattsegmentet https://ecofromthepast.com/.

Uttrycket " När fan blir gammal blir han religiös" stämmer nog in även på mig 🙂

Vi hörs imorgon bitti igen.

 

 

Arne Andersson
arne@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap