ANNONS

Liten ökning av e-handeln i USA, virtuella möten och Amazon satsar på fysiska varuhus

ANNONS

US Census: E-handeln i USA steg med 9,1% i Q2 jämfört med Q2 2021. Vad kan vi vänta för % i Sverige för Q2? Ni får tåla till den 21 september för att få reda på det men vad tror ni siffran blir?  Ökningen för Q2 2020 blev 49% jämfört med Q2 2019.

Lägg gärna en kommentar vad ni tror på Linkedin .

https://www.census.gov/retail/mrts/www/data/pdf/ec_current.pdf

Global Times: Amazon har redan kommit en bit på att testa handscanningbetalning i ett par GO-butiker och nu verkar även Tencent vara på väg att utveckla detsamma.

(Tack för artikeltipset Josephine Schagerström Postnord)

https://www.globaltimes.cn/page/202108/1231677.shtml

Ehandel.se: Vad glad jag blev när jag läste den här artikeln om MyMall. Jag träffade på dem tidigt men var då väldigt skeptisk till deras strategi men nu har de övergett sin gamla strategi och satsar stort på mindre e-handlare.

https://www.ehandel.se/svenska-marknadsplatsen-med-300-saljare-gar-mot-10-miljoner-i-ar

"Det finns otroligt många mindre, väldigt duktiga e-handlare som erbjuder väldigt fina produkter men som aldrig får den uppmärksamhet och försäljning de förtjänar", säger Håkan Jonsson Bodvar till Ehandel.se.

The Guardian: Man ska väl aldrig bli förvånad men nog höjer jag lite på ögonbrynen när jag läser att Amazon ska satsa på fysiskt traditionellt varuhus (stor diskussion i sociala media i US om detta just nu).

https://www.theguardian.com/technology/2021/aug/19/amazon-open-department-stores

Neil Saunders, managing director of retail analysts GlobalData, said Amazon's move into "big box retail" would make sense despite warnings that "the department store format is dead".

"Department stores did not die because the concept of a store that stocks many goods is irrelevant. If this were so a retailer like Target, which is essentially a department store for the modern era, would not be thriving," he said.

Recode: Facebook satsar på virtuella konferensrum. Spännande och fascinerande utveckling som jag gärna skulle vilja testa.

https://www.vox.com/2021/8/19/22631573/facebook-horizon-workrooms-virtual-reality

GeekWire: Igår kväll läste jag om avsnittet i boken Amazon Unbound om hur och varför Amazon satsade på advertising. Avsnittet heter  "The Gold mine in the backyard" och nu får jag syn på denna artikel som handlar om Walmarts lyckade satsning på advertising.

Walmart reported a 95% increase in its U.S. advertising sales in the second quarter, and said its number of active advertisers rose more than 175%, as more companies and brands paid to advertise their products to its customers, online and in stores.

Här i Sverige ser jag ingen som helst utveckling i samma riktning, det skulle i så fall vara Klarna som tror jag fattat galoppen.
Avslutningsvis: En väldigt viktig och efterlängtad nyhet från Postnord.
Arne Andersson
arne@ehandel.se