Igår blev det en superkort spaning på grund av att postnord släppte E-barometerns årsrapport, jag var i studion hela förmiddagen och om någon dag kommer hela sändningen att kunna ses för er som inte hade möjlighet att titta och under tiden kan ni ladda ner och läsa rapporten här:
https://www.postnord.se/vara-losningar/e-handel/e-handelsrapporter/e-barometern
Frågan är om inte det här är den intressantaste rapporten jag varit med om att göra sedan 2006. Det ska självklart bli intressant att följa den rena e-handelsutvecklingen men också intressant att följa hur cirkulär e-handel vävs ihop med med den "vanliga" försäljningen av nya produkter. 2021 kommer att innehålla många nya samarbeten, nya affärsmodeller kring begagnatmarknaden.
Internationellt
Modern Retail: "Tik Tok testing out a seller marketplace". Jag tycker det är superintressant att följa utvecklingen av dessa sociala plattformar och möjligheterna för influencers som nu jobbar för andras produkter framåt kommer att lansera och sälja egna produkter och tjäna ännu mer pengar.
För mig känns det som en trimmad version av den traditonella diskussionen av Direct to consumer som vanliga varumärken sneglar åt (se exemplet Hövding i gårdagens spaning)
Hur som helst en nödvändig artikel att läsa för alla som vill hänga med i utvecklingen.
https://www.modernretail.co/platforms/tiktok-is-testing-out-a-seller-marketplace/
retailTouchpoint: "Appointment retailing" ytterligare en sak att hålla koll på, kanske främst de som har fysiska butiker.Inte en dum idé som ad on till ex "Buy online Pick up in store" eller BOPIS som det kallas. Precis som jag bokar en tid hos frisören eller däckbyte så varför inte boka en halvtimme där butikspersonalen bara fokuserar på mig. Värt att fundera på tycker jag.
Sverige
Market: Aller media satsar på e-handel för sin i huvudsak kvinnliga målgrupp. Genom åren har jag varit relstivt skeptisk till mediahusens e-handelssatsningar främst på grund av bristen på att e-handel inte legst i deras DNA men kan Aller media nu ta hand om, vårda och utveckla all den data som deras målgrupp genererat och genererar så finns förutsättningar att detta kommer att bli lyckat.
https://www.market.se/nyhet/mediejatten-ska-fordubbla-sin-e-handel-pa-tva-ar-finns-starka-synergier
Breakit: Kakelgiganten säljer kakel direkt till konsument för 100 miljoner. Känns som jag tjatar om D2C men traditionella B-B företagare bar måste förändra sin affärsmodell och börja sälja mer direkt till slutkonsumenten.
Främst kanske för att kontrollera kommunikationen till slutkonsumenten.
Avslutningsvis ett Podtips: Senaste avsnittet av Ehandelstrender. Urban Lindstedt intervjuar Jessica Mattsson Investment director på Eequity. Jessica inleder med "Kundupplevelse är allt" och då går jag igång.
https://open.spotify.com/episode/1sEE0CEJiww6ox6qnYUzvN?si=4Efa9lbHSSOj8bop5RujuA
Ha en fortsatt bra onsdag
Arne