Som de flesta av er vet (och förhoppningsvis även laddat ner och läst) så kom E-barometern Q1 ut förra veckan.
Nu är vi i full gång med E-barometern Q2. Den släpps 21 september på Retail day (som även denna gång genomförs digitalt) Igår hade vi uppstartsmöte och bestämde innehåll för rapporten och tema för Retail day .
Erika, Felicia, Calle, Martin och jag känner oss nöjda med mötet.
Boka för 21 september i kalendern så ni inte missar dagen.
Breakit Premium (bakom betalväg): Klarna planerar jättesatsning på Livestreaming.
“Jag tror att retailbranschens tillväxt kommer att plana ut om vi inte lägger till den här dimensionen. Det är framtidens motsvarighet till att besöka en shoppinggalleria”, sa David Sandström till Forbes.
Min kommentar: Jag är inte förvånad, jag tror själv stenhårt på framtiden för Livestreaming och håller helt med David.
Ni kan också kolla in Ehandel.se marknadsplats för livestreaming här.
Market Premium (bakom betalvägg) Intressant och ganska kritisk artikel om värdet eller snarare icke värdet av "klimatkompensering".
Saxat från artikeln:
"Istället för att göra ansträngningar för att förändra sin affärsidé eller sin produkt ser man att klimatkompensation kan köpas till en väldigt låg kostnad".
Enligt Sören Andersson saknas det vetenskapliga belägg för att klimatkompensation överhuvudtaget fungerar.
Dagens Handel: Hur många fler liknade affärer kommer vi att se de närmaste åren tror ni?
https://www.dagenshandel.se/article/view/792949/kommun_forvarvar_delar_av_havererat_galleriaprojekt
Övrigt
NYT: Problematiken med fake reviews.
https://www.nytimes.com/2021/05/21/technology/amazons-great-purge.html
Forbes: "This race and the insane amount of money being poured into it fascinates me way more than Amazon buying MGM" skriver alltid lika uppaterade Anna Nordlander på Linkedin och länkar till denna artikel. Superintressant läsning och Tack Anna.