En handel, en värld och affärer i förändring – men hur många företag med traditionella ägare, styrelser och ledningsgrupper förändras?
Vi är i slutet av året 2019. Vi står inför dörren till ett nytt decennium och butikshandeln som de flesta av oss känner den, den kan vi gott, tycker jag, en gång för alla stänga dörren till - det är min spaning. Nästan dagligen kan vi läsa om företag, affärer och butiker, ingen nämnd ingen glömd, som står inför stora utmaningar med sin ”klassiska” affär. Där många lever på konstgjord andning och där det pumpas in pengar i en affär som inte bär sig. Där de kanske inte har ett tillräckligt intressant varumärke i dagens konkurrens, de säljer saker i oinspirerande butiker, deras produkter är inte relevanta, eller deras affärsmodell sjunger på sista versen och där de endast har de traditionella nyckeltalen, som de alltid haft, som de följer och mäter.
"Paradoxen blir total"
Senast häromveckan mötte jag ett stort, i dag ledande, globalt företag som uttryckligen ville vara disruptiva och skapa något helt nytt, något radikalt annorlunda och något innovativt för att möta den nya efterfrågan från marknaden. Paradoxen blir total när de samtidigt endast, observera endast, tittar på hur mycket de kommer att sälja i den klassiska fysiska butiken, de har nämligen inte övergivit det nyckeltalet som allrådande i ledningen. Tvärt om ser de det nyckeltalet som det enda mätetalet på om den planerade satsningen kommer att vara framgångsrik eller inte. Det blir svårt att tänka, göra och våga något nytt då… Jag funderar tyst och tänker; "Nej det här är inte 1999 och jag står inte som junior konsult och vurmar, lite naivt och energiskt, för det nya som heter e-handel inför en senior ledningsgrupp. Det är 2019 och fortfarande förstår inte många traditionella den nya världen och handeln…”
Här kan det passa med en kort, mycket kort, historisk tillbakablick. Att inte glömma bort att förändring är ett normaltillstånd och att det gäller att hänga med, i annat fall får man ta ner skylten för gott oavsett om man är ett i dag globalt ledande företag eller inte.
När handeln förändras radikalt
Vid början av förra århundradet gör köpmannen Clarence Saunders, som grundat Piggly Willy, något riktigt radikalt för sin tid. Han flyttar över varuplockandet från personal till kund! Detta för att kunna erbjuda lägre priser. Den första Piggly Willy-butiken öppnas 1916 i Memphis, USA. Självbetjäningsidén är en av de största idéerna i handels historia, och handeln såsom den var känd före 1916 var stängd för gott. Jag undrar hur de som höll fast vid de gamla nyckeltalen överlevde då, eller hur samtalet i ledningsgrupper på då traditionella företag gick? ”Ska vi köra något nytt som Piggly Wiggly? Det verkar coolt, men vi behöver fortfarande se till att vi inte tappar på nyckeltalet - antal betjänade och levererade varor över disk”.
40 år senare smäller det till igen. Året är 1956 och förlagan till alla världens förortsbaserade köpcentrum, Southdale Center, öppnar utanför Minneapolis och förändrar handeln radikalt. Dryga fyra årtionden senare, år 1996, blir internetabonnemanget Årets julklapp i Sverige och blir därmed startskottet på att konsumenterna går ut på nätet. Ett då nystartat företag i USA, Amazon, tar täten och kommer disruptivt att förändra handeln för all framtid igen.
"Överge nyckeltal som inte är relevanta"
Så inför 2020, ge er som traditionella ägare, styrelser eller ledningsgrupper där ute en julklapp och ett nyårslöfte - att våga hänga med! Överge det i er traditionella affär som ingen egentligen efterfrågar och de nyckeltal som inte längre är relevanta. Om ni inte helt överger dem, så våga då åtminstone komplettera dem med nya affärsmodeller och nyckeltal som bättre speglar den moderna handeln, som för länge sedan har lämnat den fysiska butikens fyra väggar.
Det nya årtiondet, som jag ser det, kommer att skapa ett ännu större förändringstryck på handeln. Vi kommer bland annat att se betydligt fler automatiserade butiker, fler och nya affärsmodeller när vi går från en linjär traditionell handel där vi som konsumenter bara köper saker, till en cirkulärekonomi där försäljning, uthyrning, utlåning, delning och så vidare kommer att flyta ihop. Där det fysiska och digitala utrymmet samt kanalerna där handlare och konsumenter möts, kommer att förändras inte bara en gång utan högst troligen flera gånger. Nyckeltal kommer att vara lika viktiga i framtiden, men rätt nyckeltal som speglar och styr den faktiska affären.
Så våga och häng med - nu när vi går in i ett nytt årtionde fullt av fantastiska möjligheter.