ANNONS

Hur e-handlare kan maxa sin marknadsföring i tuffare tider

Malin Blomberg, VD Bidbrain
ANNONS

Världsekonomin pekar på att vi går mot allt hårdare utmaningar, inte minst för e-handlare. Då blir viktigt att se till att varenda krona räknas, som det man lägger på marknadsföring. Malin Blomberg, VD för Bidbrain, tipsar om hur du som e-handlare kan tänka för att optimera din marknadsföring.

Den nuvarande situationen runt om i världen har en hård påverkan på e-handelsföretagen – affärer tvingas stänga ner och kostnaden för material och tillverkning ökar kontinuerligt. Pressen hos e-handlare leder oundvikligen till drastiska åtgärder, och företag måste börja se över hur de ska agera innan det är för sent.

Enligt ny statistik från UC, Sveriges ledande företag inom kreditupplysning, går vi mot en mörkare ekonomisk höst till följd av ökad inflation, stigande boendekostnader och minskade reallöner. Antalet konkurser hos svenska företag har ökat med hela 14 procent under augusti månad i jämförelse med i fjol. Enligt Johanna Blomé, ekonom på UC är detta en konsekvens av av att hushållen har mindre kvar i plånboken, en konsekvens som får direkt påverkan på e-handeln. Det handlar nu om agera smart och i tid. 

Så, vad ska man göra? 

Den instabila situationen på marknaden innebär en stor osäkerhet för många svenska företag, och den positiva trend som vi tidigare såg efter pandemin har nu tagit en vändning. Flera e-handelsföretag har på senare tid drabbats hårt, och fler kommer att följa efter. Det faktum att konsumenter har, och kommer fortsätta ha, mindre kapital att röra sig med i framtiden kommer att påverka hela industrin. 

Hur kan företag anpassa sig till detta nya landskap? Självklart finns det klassiska åtgärder som att se över transportkostnader, byta plats, reducera konsulttimmar, se över leverantörer och så vidare. Under kristider handlar det om att spara pengar, men hur kan du göra det inom marknadsföring och kundförvärv? Det handlar om att antingen: a) spendera mindre men behålla intäkterna på kostnaden, eller b) behålla utgifterna men få ut mer.  

Det finns några åtgärder vi ser e-handlare i framkant ta till i sin marknadsföring. Dessa är följande: 

1. Spendera mindre på att marknadsföra produkter med lägre ROAS, return on ad spend, och spendera mer pengar på de med högre. Detta kanske låter enkelt, men det kräver att du faktiskt vet om detta – dessvärre finns det många verktyg som bestämmer den övergripande ROAS-riktningen som inte erbjuder denna möjlighet.

2. Håll er uppdaterade och överträffa konkurrenterna. I en värld där den bästa produkten inte nödvändigtvis är den bäst presterande är det viktigt att vara på topp för att se till att du leder tävlingen. AI är utan tvekan den största spelaren i e-handelsindustrin och den tillåter dig att inte bara finna mönster mellan dina produkter, den eliminerar även risken för en inkorrekt budgivningsprocess.

3. Spendera inte din budget på sökord som inte presterar. Då Google Shopping ads inte erbjuder sökordsoptimering är det enda alternativet att använda sig av negativa sökord som kontinuerligt ses över och utökas. Denna lösning är dessvärre limiterad vid användning av Googles egna automatiserade verktyg, men görs det manuellt eller via AI-verktyg så återtar du kontrollen. 

En drastisk lättnad

Drastiska åtgärder är inte ett val, det är en nödvändighet. Det gäller huvudsakligen för de företag som vill hänga med i de oundvikliga förändringar som sker inom industrin och runt om i världen. Ironiskt nog kan en sådan åtgärd helt enkelt vara att lämna över arbetet till någon annan, och låta AI göra sitt magiska jobb. 



Företag som redan använder AI i e-commerce ser en signifikant skillnad gällande sina ROAS och därmed sina marginaler. På dagens marknad finns verktyg som kan hjälpa dig med allt från att skriva kreativa och SEO-anpassade texter till att ta fram annonsidéer eller optimera er produktfeed. Låt AI göra det den gör bäst, samtidigt som du fattar databaserade beslut som håller ditt företag flytande – och låter det frodas – genom de förändringar som väntar.  

Bild av Malin Blomberg
Malin Blomberg
Malin Blomberg