Vi har i de första två delarna av artikelserien tittat på vilken typ av produkt vi tror kommer att prestera bra, samt för och nackdelar med white label och private label. Vi har även diskuterat hållbarhet och spårbarhet, samt hur man bör ställa sig till det. Nu går vi vidare med nästa del, nämligen val av land, fabrik och typ av sourcing.
Rent generellt kan man säga att ju längre bort vi tittar, desto större möjlighet till specialisering, men också större komplexitet och risk för att det uppstår problem. Vi kommer att hålla det ganska generellt med en process som fungerar oberoende vilket land, eller produktområde vi arbetar med.
Att välja land:
Letar vi i Europa och Turkiet kan vi hitta leverantörer inom många olika produktgrupper som kan vara intressanta, främst konsumentprodukter, men långt ifrån alla. Fördelar är att produktionen är närmare, det går enkelt att kommunicera och leveranstiderna är relativt korta.
Fördelarna med Asien och Kina är främst priset och att det går att få produkten exakt som man vill ha den, om man har rätt volymer. Har man lokal närvaro kan man köpa produkterna lokalt (Exwork) och själv sköta utförtullningen vilket gör det möjligt att ha relativt små serier även sett till Asien.
Därför är det viktigt att bestämma sig för vad man vill ha, och hur komplext man vill tillåta sig att göra det innan man går vidare. Beroende på var i sin resa med egen produktion man befinner sig brukar jag rekommendera att göra en kombination. Både med mindre snabba serier, och en med större och mer komplexa produkter.
Självklart beror det på produktområde, och som vi har diskuterat i tidigare delar av serien, tillverkas vissa produkter enbart i ett fåtal länder.
Att lära sig om produkten:
Oberoende av var man tar fram och köper en produkt, måste man veta vilka delar som är kostnadsdrivare. Man måste också veta vad som är ”need to have” och ”nice to have”. Detta för att undvika att kräva något som gör det till en ”show stopper” på grund av komplexitet eller pris.
Genom att ta fram en så detaljerad specifikation som möjligt på vad man vill tillverka så blir det också lättare att jämföra olika fabriker. Det eftersom de lämnar en offert på ”samma” produkt, och inte på helt olika produkter på grund av brister i hur man beskriver vad man vill ha.
Därför är det viktigt att ta fram en detaljerad specifikation. Det går att söka på exempelvis ”product specification template for sourcing” för att få lite inspiration, men kortfattat kan man säga att det är viktigt att förklara i detalj vad man vill ha för varje ingående komponent. Men också att skriva ner vad man INTE vill ha.
I specifikationen bör det även beskrivas i detalj hur produkterna skall paketeras. Det kan också vara nödvändigt med ytterligare specifikation på själva förpackningen/emballaget (vi kommer prata mer om själva utformning av förpackningar i senare delar).
För att fylla ut och göra specen mer detaljerad kan man ”bränna en leverantör”, vilket är när man tar en leverantör och ställer alla dumma frågor man kan komma på för att lära sig om produkten och tillverkningen. Denna leverantören kommer då troligtvis inte att erbjuda ett bra pris, eller ens vilja sälja produkten till er eftersom de tycker att man är okunnig, eller oseriös.
Men det kan ge något annat värdefullt. Nämligen en specifikation som är bättre utformad för den enskilda produkten ni vill ta fram. Vilket i sin tur kommer att göra ert arbete lättare när ni jämför produkter och priser.
Att välja fabrik/leverantör:
Lite beroende på produkt är det olika aspekter av en leverantör som är viktig, men generellt skall den veta vad den gör. Det vill säga, de skall förstå specifikationen, de skall ställa ”rätt” frågor och de skall ge ett rimligt pris.
Försök att få offerten så uppbruten som möjligt per ingående komponent. Ibland kan en fabrik ha dåliga kontakter gällande olika material eller emballagematerial. Detta är viktigare ju mer man beställer och ju duktigare man blir, och inte alltid nödvändigt när man börjar då det kan skapa ökad friktion med fabriken.
Har man en lokal närvaro eller är en ”avancerad” inköpare har man sina favoritfabriker inom olika material som man då kan använda när man köper ifrån olika fabriker för att får rätt pris och/eller kvalitet.
Ett exempel är att färgen på olika kartongmaterial eller papper kan skilja sig, och tar man fram olika typer av produkter, men märker upp det med samma Private Label så ser det betydligt proffsigare ut om förpackningar och medföljande detaljer har samma färg. Jag kommer att ta upp detta mer ingående i kommande delar som handlar om förpackningen.
I många fall i Asien (inte lika förekommande i Europa) försöker en agent/försäljningsbolag agera som att de är själva fabriken. Det är inte alltid fel att köpa av en mellanhand, men planerar man att köpa produkten mer frekvent så vill man ha direktkontakt med fabriken. Ofta upptäcker man det ganska snabbt genom att företaget (agenten) erbjuder produkter ifrån flera olika produktområden.
Nu tar vår artikelserie sommarlov, men misströsta inte. Efter sommaren är vi tillbaka igen med fler spännande delar där vi bland annat kommer att prata om viktiga pusselbitar som kvalitetskontroll och dokumentation, samt hur man kan tänka kring förpackningar.
På återseende!