I första delen av vår artikelserie gick vi igenom hur man bör tänka när det kommer till att välja och tillverka rätt typ av produkter. Den här gången handlar det om något minst lika viktigt, nämligen att se till att man har koll på att produkterna tillverkas hållbart och ansvarsfullt. Något som blir allt viktigare i takt med att konsumenterna blir allt mer miljömedvetna.
Innan man väljer ut specifika artiklar som passar till egen sourcing enligt artikeldel 1 (länk), behöver man fundera lite extra på var man står gällande krav på leverantörers CSR-riktlinjer (corporate social responsibility), carbon footprint och spårbarhet genom hela sin supply chain (supply chain traceability). Det är något som kommer att påverka hur man går tillväga, och vilka produkter som är möjliga att arbeta med.
I dagens globala, och inte minst digitala ekonomi, är det viktigt att ha en öppen och transparent leverantörskedja. Det för att säkerställa att produkterna tillverkas under ansvarsfulla förhållanden enligt de CSR man har som bolag. Det samt att produkten faktiskt uppfyller kundens krav på kvalitet och säkerhet.
Både mindre, men framför allt större varumärken, kan hamna i ordentligt blåsväder om de påstår en sak, men gör något helt annat i verkligheten.
Ett hygienkrav
CSR är något som de som varit med ett tag säkert känner igen. Det var på tapeten i början av 2000-talet, men har till stor del ersatts av diskussionen om miljöavtryck med carbon footprint och supply chain traceability som ersättare.
Det kan bero på att genomarbetade CSR-riktlinjer är ett hygienkrav. Men känslan är att det nu flyger under radarn i takt med ett ökat fokus på klimatet. Något som gör att man kan ta ut en ökad prispremie på produkten till en alltmer miljömedveten marknad, som säger sig vara villig att betala.
Alla dessa mjuka värden är olika viktiga för olika sortiment och produktkategorier. Lite beroende på branschstandard och på vilket intryck man vill ge, och varumärket man vill bygga.
Tar man fram ett private label inom miljövänliga barnkläder är det kanske viktigare för kunden, och därför också mer lönsamt, att kommunicera och visa hela sitt klimatavtryck (förutsatt att det är bra) än om man till exempel jobbar med elektronik. Där det är viktigare att det finns en CE/RoHS-märkning och att produkten är säker att använda.