Funderar du på att ta fram egna produkter, antingen via white- eller private-label? Då har du kommit rätt. I första delen av vår artikelserie, Tillverkning och import - allt du behöver veta, hjälper vår expert Martin Granberg dig med vilka produkter du bör titta på, varför och hur du går tillväga för att ta rätt beslut.
Jag skrev redan 2016, för lite mer än sju år sedan, en artikel på Ehandel.se om hur man kan fokusera sina inköp på vad kunden faktiskt söker efter. Det vill säga, att jobba med inköp utifrån ett datadrivet perspektiv med externt inhämtad data.
Krönika: Vänd på myntet – generera trafik via smarta inköp
Snabbspolar vi fram till maj 2023 så har det hänt en del, och det finns betydligt mer data tillgänglig. Både extern och intern data som samlas på hög och bara väntar på att användas. Jag kommer i denna artikelserie beskriva hur man med ett datadrivet tillvägagångssätt kan produktutveckla och sourca egna produkter.
Första frågan är egentligen, varför vill jag sourca och spendera resurser på att ta fram egna white label eller private label-produkter? Det är resurskrävande och måste passa i en övergripande strategi.
Skillnaden mellan dessa två, white label (WL) och private label (PL), är att WL är existerande produkter som i praktiken bara märks upp med det märket man vill. PL ger utrymme till mindre, eller större, ändringar för att ta fram helt nya produkter.
Varför vill man då ta fram egna produkter?
Som e-handlare med ett multibrand approach har man i princip facit på vilka produkter som säljer bra, samtidigt som man med hjälp av datan kan utläsa var leverantörernas luckor finns. Genom att läsa av sina konkurrenter ser man också vilka produkter de har valt att ta fram PL/WL på, och hur de har positionerat dessa.
Genom att kombinera denna data med annan extern data, som populära produkter via tjänster som Google Merchant och prisjämförelseagenter i respektive länder, får man ganska snabbt klart för sig vad man skall satsa på.