ANNONS

Guide: Tillverkning och import - allt du behöver veta del 1: Välja och tillverka rätt produkter

ANNONS

Funderar du på att ta fram egna produkter, antingen via white- eller private-label? Då har du kommit rätt. I första delen av vår artikelserie, Tillverkning och import - allt du behöver veta, hjälper vår expert Martin Granberg dig med vilka produkter du bör titta på, varför och hur du går tillväga för att ta rätt beslut.

Jag skrev redan 2016, för lite mer än sju år sedan, en artikel på Ehandel.se om hur man kan fokusera sina inköp på vad kunden faktiskt söker efter. Det vill säga, att jobba med inköp utifrån ett datadrivet perspektiv med externt inhämtad data.

Krönika: Vänd på myntet – generera trafik via smarta inköp

Snabbspolar vi fram till maj 2023 så har det hänt en del, och det finns betydligt mer data tillgänglig. Både extern och intern data som samlas på hög och bara väntar på att användas. Jag kommer i denna artikelserie beskriva hur man med ett datadrivet tillvägagångssätt kan produktutveckla och sourca egna produkter.

Första frågan är egentligen, varför vill jag sourca och spendera resurser på att ta fram egna white label eller private label-produkter? Det är resurskrävande och måste passa i en övergripande strategi.

Skillnaden mellan dessa två, white label (WL) och private label (PL), är att WL är existerande produkter som i praktiken bara märks upp med det märket man vill. PL ger utrymme till mindre, eller större, ändringar för att ta fram helt nya produkter.

Varför vill man då ta fram egna produkter?

Med stora penseldrag finns det i princip två olika strategiska synsätt till varför man väljer att själv sourca produkter.
 
1. Man upptäcker att befintliga leverantörer har ett ”tomrum” som konkurrenter ibland redan har fyllt med ett eget PL och som man är tvungen att möta.
 
2. Det finns produkter med hög marginal som säljs i stora volymer, och där man då ofta jobbar med WL för att göra det till en marginalförstärkare.

Som e-handlare med ett multibrand approach har man i princip facit på vilka produkter som säljer bra, samtidigt som man med hjälp av datan kan utläsa var leverantörernas luckor finns. Genom att läsa av sina konkurrenter ser man också vilka produkter de har valt att ta fram PL/WL på, och hur de har positionerat dessa.

Genom att kombinera denna data med annan extern data, som populära produkter via tjänster som Google Merchant och prisjämförelseagenter i respektive länder, får man ganska snabbt klart för sig vad man skall satsa på.
 

Olika branscher - olika vägar

Beroende på vilken bransch och vilket sortiment man säljer inom, väljer man ofta olika vägar. Generellt är det enklare med WL inom elektronik på grund av olika certifikat, medan det inom exempelvis kläder och möbler är relativt enkelt med PL. Med mindre eller större förändringar.
 
När man börjar titta på urvalet av produkter mer i detalj är det viktig att ta hänsyn till en rad ytterligare faktorer. Som att titta på förpackningsstorlek, vikt och ta hänsyn till COGS (Cost of Goods Sold) när man tittar på marginaler och lönsamhet. Man bör även se över vad man har för fraktavtal idag. Vilka produkter hade då varit mest lämpade med befintliga avtal för att kunna hålla nere sina kostnader per försändelse.
 
 
När man väljer ut produkter behöver man också ta hänsyn till den större bilden gällande produktens livscykel, och hur stor risk det är att den kommer i retur, eller andra omkostnader. Dessa och andra kostnader måste tas hänsyn till och räknas in i den övergripande strategin. 
 
Beroende på vilka produkter det gäller kan/måste man sourca dem på olika ställen. Ju längre bort, desto billigare blir tillverkningen. Men kvalitetskontroll (QC) och frakt blir dyrare samtidigt som leveransen ofta blir mer sårbar. Det kan också vara så att det ofta finns en brist på information om produkten. Detta kommer vi ta upp mer i detalj i nästa del.
 
Sammanfattningsvis kan man ta fram bra kandidater genom att titta på vad marknaden vill ha och vilka förutsättningar man har i dagsläget, i form av frakt och andra avtal för att borra sig djupare ner i vilka produkter eller segment man vill satsa på. Men också vilka man inte skall satsa på.
 
Martin Granberg