Scott Galloway: Är det något ni ska läsa i dagens frukostspaning är det detta.
"Some instant-delivery companies say they’re competing with supermarkets. Jokr’s co-founder says he’s coming after Amazon. That might sound crazy, but when your valuation is 706 times your revenue … you need to articulate a big vision and assure investors you are hunting elephants".
"The market’s growing, and so are our expectations. In 2015 most consumers defined fast shipping as three or four days. The next year, it was two days. If these companies normalize 15-minute delivery, we’ll likely develop a taste for last-last-mile flesh. And that could reshape the $1 trillion grocery market".
https://www.profgalloway.com/the-last-last-mile/
Retail Dive: "These 10 DTC darlings helped pave the way for digitally native brands.Where are they now"?
PYMNTS: Ovanstående DTC varumärken breddar sortimentet. Klicka på länken nedan för att ta reda på varför.
Ehandel.se: Gläds åt att det går så bra för Lindex.
"Men under pandemin har kunder, även i de äldre åldersgrupperna, blivit allt mer bekväma med att handla online. E-handeln stod 2017 för bara 3 procent av den totala försäljningen – men för hela 20 procent i årets tredje kvartal. Kedjan säljer även kläder via Zalando, Asos, Boozt, Nelly och Next".
Vi testar också second hand i utvalda butiker i Malmö, Stockholm och Oslo. Och efterfrågan är stor. Vi säljer det vi får in och märker att det finns ett stort intresse och att kunderna kommer tillbaka igen. Vi ser även att det är viktigt att utbilda kunderna i att göra hållbara val.
https://www.ehandel.se/lindex-vd-om-raketaret-e-handeln-star-for-20-procent-av-intakterna
SCE: Nytt nummer ute. Denna gång med AI, ML och automation.
https://sceffect.se/category/nyheter/
NRF: Intressanta reflektioner med en bakåtblick till vad som hände för några år sedan och en framåtspaning.
https://nrf.com/blog/retail-predictions-5-years-ago-what-did-we-get-right?
Market bakom betalvägg: Modeorden inom handeln.
"Konsulter har, enligt Fredrik Hallberg själv, en tendens att vilja skapa säljarens marknad. Att använda fräcka ord som låter bra gör det lättare att sälja in sitt erbjudande eftersom kunden inte har en aning om vad det handlar om".
CNBC: Intressant artikel om den ökande returgraden under peak och att kostnaden för att hantera exempelvis en pc-retur är så mycket högre än ett returnerat klädesplagg.
"CNBC received an early look at the annual CBRE-Optoro report, which indicates a 7% increase in the cost of returns, also called reverse logistics — with electronics like computers, tablets and mobile devices having return costs as much as 15 times higher than clothing, because workers must remove personal data".