ANNONS

Frankrike vill förbjuda Wish och många artiklar om prissättning under BW

ANNONS

Computer Sweden: Frankrike vill ta bort Wish från sökmotorer och appar.

Franska myndigheterna är inte att leka med.

"Franska myndigheter har efter en tidigare granskning av Wish kommit fram till att tjänstens marknadsplats är enkel att använda för att lura kunder och sälja förfalskade produkter. Wish säljer inga egna produkter utan förmedlar varor från andra leverantörer".

https://computersweden.idg.se/2.2683/1.759325/frankrike-vill-att-sokmotorer-och-appbutiker-ta-bort-wish?utm_source=dlvr.it&utm_medium=twitter

Ehandel.se: Många artiklar om bluffreor och falska kampanjer mm. Lyko gör ett gott försök att reda ut problematiken.

Det är bra att konsumentverket håller koll och gör undersökningar om detta. Här ett citat från en annan artikel på Ehandel.se.

På onsdagen rapporterade Ehandel om att Konsumentverket, KOV, nu, för andra året i rad, inleder en omfattande granskning på jakt efter felaktiga och/eller påhittade jämförelsepriser under Black Friday-veckan. Under fjolårets Black Friday hittade KOV elva fall av felaktiga jämförelsepriser, av totalt 34 undersökta handlare".

https://www.ehandel.se/efter-kritiken-rek-pris-ord-pris-och-tidigare-pris-lyko-reder-ut

DI digital: "Enligt en undersökning gjord av Opinion på begäran av Prisjakt visar att en av tre e-handlare kommer ha en högre prisnivå för Black week i år jämfört med förra året".

”Är det någonting man ska vara extra vaksam uppmärksam mot så är det butikens egna varumärken, där de själva kan sätta priset”, säger Oscar Hagman, dataanalytiker på Prisjakt.

https://www.di.se/digital/varnar-for-att-arets-black-friday-blir-dyrast-har-ar-varorna-som-sticker-ut/

Dagens Nyheter: Så skyddar du dig mot att bli lurad. Konsumentverkets David Ånesjö intervjuas.

https://www.dn.se/ekonomi/sa-skyddar-du-dig-mot-att-bli-lurad-under-rean/

Market bakom betalvägg: Hälsotrenden gör att fysiska butiker får en renässans tror Lifes kommersiella chef Johanna Juhlin.

"En annan analys som Life gjort är att inställningen till fysisk handel blir allt mer positiv, både från konsumentsidan men också från handlarna. Johanna Juhlin gör bedömningen att butiksdöden kan vara på väg att stanna av – den fysiska butiken får allt större påverkan på den totala affären".

"För slutkonsumenten handlar det om att få en ganska sömnlös upplevelse av själva affären. Där man till exempel som nu i vårt fall att man ska kunna handla online men ta ut i butik. Sådana enkla saker som bara gör att tillgängligheten och kundupplevelsen har så stor betydelse vare sig du handlar online eller offline eller om du handlar på andra marknadsplatser".

https://www.market.se/affarsnyheter/affarsutveckling/life-tror-att-den-starka-halsotrenden-stoppar-butiksdoden-en-renassans/

Breakit Premium: Fenomenet Bianca Ingrosso talar ut. Intressant intervju med Bianca.

“Då sitter jag söndernervös och tänker ‘tänk om de inte tycker om det’. Då går mitt hjärta itu. Hellre att man hatar på mina familjemedlemmar, men man hatar fan inte på mina produkter för då blir jag jätteledsen. Så det är därför man blir så himla nervös.”

https://www.breakit.se/artikel/31026/bianca-ingrosso-talar-ut-hemliga-bolaget-strategierna-och-framgangens-baksida-alla-som-kanner-mig-blir-chockade

Supplychain Brain: Bra artikel om hur viktigt det är att hantera returprocessen.

"Managing returns is driving up costs and becoming a growing concern for business leaders. As such, it’s never been more important for retailers to solve the reverse logistics puzzle".

https://www.supplychainbrain.com/blogs/1-think-tank/post/33349-the-importance-of-returns-in-the-post-pandemic-customer-experience

Pitney Bowes pull: 

Avslutningsvis vill jag påminna om Postnords Livestreaming vecka. Igår gästade André från Ingrid studion och idag hälsar vi Wictoria Glans från Apoteket välkommen plus en hemlig gäst. Bänka er klockan 13.00
Arne Andersson
arne@ehandel.se