ANNONS

Från QR-koder till skoproblem

Det gäller att hela tiden vara lyhörd och förändringsbenägen.

ANNONS

Glossy: Inspirerande om QR kodens förträfflighet för skönhetskategorin.

https://www.glossy.co/beauty/qr-codes-make-inroads-in-u-s-with-shift-to-contactless

Modern Retail: Varför ett tyskt e-handelsbolag köper på sig "Amazon only brands". https://www.modernretail.co/platforms/why-a-german-e-commerce-company-is-acquiring-amazon-brands/

Undrar när vi får läsa en liknande artikel i svensk branschpress där någon svensk baserad investerare börjar köpa på sig Amazon startups med intressanta och trendande produkter?

För mer inspiration kring marknadsplatser kan jag rekommendera senaste avsnittet av Ehandelstrender där Urban intervjuar Fyndiqs VD och varför de framgångsrikt kan konkurrera med jättar som Amazon

https://ehandelstrender.se/

Internetretailing: "Gap Inc has shifted further towards becoming a digital-first business" HM:s forna jättekonkurrent har haft stora utmaningar de senaste åren och trots i mina ögon genomtänkta strategier har de inte lyckats speciellt bra men i och med Covid 19 och den kraftiga onlineökningen har de fått blodad tand. Ska bli intressant och se om de lyckas vända.

https://internetretailing.net/themes/gap-shifts-to-digital-first-strategy-as-45-of-annual-sales-take-place-online-22821

Dansk Erhverv: Precis som i Sverige har danskarna handlat mer från inhemska butiker än från utländska under 2020. Betyder det tuffare tider även för Svenska butiker att lyckas i Danmark?

https://www.danskerhverv.dk/presse-og-nyheder/nyheder/danske-butikker-gar-frem-her-er-de-storste-netbutikker-i-danmark/?utm_campaign=Digtal%20Handel%20uge%209%20v1&utm_content=not-used&utm_medium=email&utm_source=ApsisPro

Retail Dive: Inte bara svenska e-handlare som lockas av börsnotering. Ett av de företagen jag har mest koll på när det kommer till cirkulär e-handel är ThredUp som nu förbereder en börsnotering.

https://www.retaildive.com/news/thredup-files-for-ipo/596134/?utm_source=Sailthru&utm_medium=email&utm_campaign=Issue:%202021-03-04%20Retail%20Dive%20Newsletter%20%5Bissue:32808%5D&utm_term=Retail%20Dive

Jag ville gärna ha dem som talare på Retail Day men de svarade inte ens på mitt mail. Har nog nämt deras Thredup rapport tidigare men det är värt att nämna den igen. Mycket intressant läsning.

https://www.thredup.com/resale/

Market: Det ser mörkt ut för Rizzo Group https://www.market.se/

Samtidigt läser jag i Market om Stadiums lyckade satsning på Sneakers Point och där de nu även satsar på en flagshipstore i Göteborg. Vilken fullständig branschglidning det har blivit från den vanliga skobranschen som kämpar för livet och där sneakers nya vanliga skon som den traditonella skobranschen missade fullständigt .

Ha en bra tisdag så hörs vi imorgon onsdag.

Arne

 

 

Arne Andersson
arne@ehandel.se