Vox media: Läsvärd artikel om Snapchat, Några citat från artikeln.
"Snap’s purpose in the world remains divided. Is Snap a joke of a social platform or is it the future? It depends on who you ask".
"Novak, the investor at Banana Capital, described Snap’s business model as a mix of messaging, content, advertising, software, and hardware. “Snap has always been very strategic, and didn’t care how the business community thought of them,” he told me. “They built for their core demographic, which are Gen Z and young millennials.” Now, it appears the company is taking a page from the playbook of major Chinese social apps in a quest to create a “super-app” — an all-in-one platform that offers features for gaming, shopping, messaging, payments, and news. And it’s betting on augmented reality to accomplish that".
https://www.vox.com/the-goods/22519100/snapchat-spotlight-forgotten-gen-z
Insider Intelligence: Jag tycker det är intressant att jämföra utvecklingen av retail och e-handel i Sverige med länder som US, Uk och Tyskland. Nu reviderar eMarketer upp sin prognos.
"That pushes ecommerce’s share of total US retail sales to 15.3%, up from 14.0% last year. Ecommerce is now on track to surpass 20% of total retail by 2024".
Sverige hänger väldigt väl med i den digitala utvecklingen i handeln. Vi kan i e-barometern konstatera att e-handeln i Sverige har en andel på 14 %
Svensk handel presenterade sina scenarios i sin senaste rapport "läget i handeln 2021"
Ehandel.se: Är det här den framtida modellen av en så kallad "Corner Store" måntro?
https://www.ehandel.se/foodora-oppnar-sin-10e-matbutik-tagits-emot-med-oppna-armar
Mer från ehandel.se: "Vi har haft några veckor med fint väder och det påverkar såklart restaurang- och hotellnäringen positivt. Det är däremot tveksamt hur butikshandeln och detaljhandeln mår, säger Andreas Wallström".
https://www.ehandel.se/svenskarna-spenderar-efter-lattnaderna-de-fick-storsta-lyftet
Min kommentar är att jag tror att även andra kvartalets e-barometer kommer att visa en väldigt hög e-handelstillväxt och att vi inte ska ha för stora förhoppningar att fysisk handel återhämtar sig så snabbt som vi kanske skulle vilja, det är bättre att ta höjd för motsatsen och investera än mer i digital transformation.
Market: Stilindex för maj släpptes nyss.
Jag håller fast vid vad jag skrev ovan. Dra inte för stora växlar, det kommer inte att bli en snabb återhämtningssresa.
Breakit (bakom betalvägg) BGH förvärvar Hyma concernen.
Hymas produkter säljs i Norden via e-handelsplattformarna Maskinklippet, Hylte Jakt & Lantman, Duab och det nyligen förvärvade Dogger. HYMA säljer främst produkter inom trädgård, verktyg och maskiner för hemmabruk. Verksamhetens hanteringscenter ligger i Falkenberg och huvudkontoret i Hyltebruk.
Välkänd ehandels logga
https://news.cision.com/se/bhg-group-ab/r/bhg-group-forvarvar-hyma,c3364318