Ehandel.se: Svea Ekonomi har kommit med en undersökning på hur vi svenskar vill ha leveranserna. Ombuden håller ställningarna men intresset för paketboxar ökar ordentligt. (Jag skulle gärna vilja ta del av hela undersökningen för att bilda mig en bättre uppfattning om varför man svarar som man gör gör men det som står i artikeln kanske är allt?
Census gov: "Manufacturing, Not online shopping, ranks No.1 in E-commerce" Mycket intressant artikel som gör ett rejält försök att analysera vad vi i Sverige brukar kall e-handel B-B.
New York Times recenserar ny bok som avslutas så här:
"And one of the unforeseen, ironic results of the genuinely valuable conversation and consciousness raising that books like “Unraveled” have spurred is that sustainability itself has been transformed into a selling point.
That may be the most horrifying development of all".
Jag har inte läst boken men artikeln är mycket läsvärd
https://www.nytimes.com/2021/06/03/style/jeans-fashion-sustainability-.html
Market.se: (Tyvärr bakom betalvägg) Rubriken på artikeln är: Hållbart hela vägen till kunden - så ska även sista milen bli grön , är rubriken på artikeln.
När jag läser den här artikeln och många andra om att konsumenterna kräver hållbara leveranser och man ser i många fraktcheckouter att logistikaktörerna jagar livet ur sig för att framställa sig som det mest hållbara alternativet och även handlarna ställer stora krav på logistikaktörerna att erbjuda hållbara leveranser så funderar jag om inte vi konsumenter på ett kvalificerat lurar oss själva till att framstå som så miljömedvetna när vi samtidigt handlar massor från ultra fast fashion företag som Shein mm där priset är superlågt och vi inte har en aning om hur kläderna produceras. Jag hittar iaf inget på shein.se
Svenska dagbladet har också ett stort uppslag i söndagens tidning med rubriken "Modeindustrins systemfel" där bland annat Askets grundare kommer till tals.
Mer från SvD: Deras börsanalytiker skriver: "Vi sätter köpråd på Clas Ohlson." "E-handeln växte hela 60 procent under året för Clas Ohlson samtidigt som butiksförsäljningen minskade 10 procent. En teori hade kunnat vara att ett sådant kanalskifte skulle vara dåligt för Clas Ohlson men analytikern tycker inte det med hänvisning till bland annat stabil lönsamhet trots kanalskiftet.
Dagens Industri (bakom betalvägg) "E-handeln räddar skogsindustrin - Samma digitaliseringstrend som slår ut det grafiska papperet är fundamentet för e-handeln – som kräver förpackningsmaterial"
Mer i Dagens industri: "Superapparnas strid hårdnar" nedan ett par citat från den intressanta artiekln.