ANNONS

Få svenska e-handlare planerar att sälja via Amazon

Nicklas Storåkers, vd på PriceRunner, om Amazons intåg i Sverige

"Finns ingen anledning för svenska e-butiker att göra det".

ANNONS
Under 2020 inledde Ehandel och Pricerunner ett samarbete i form av en serie gästspaningar, som går ut på att Pricerunner delar med sig av e-handelsrelevant data. Spaningarna produceras av Pricerunner exklusivt för Ehandels läsare.

 

Den 28 oktober förra året lanserade den amerikanska e-handelsjätten Amazon sin svenska sajt och började sälja till svenska konsumenter. Men nära hälften av svenska e-handlare har inga planer på att använda Amazon.se som återförsäljare. Det visar E-handlarindex, en onlineundersökning gjord av analysföretaget Kantar Sifo på uppdrag av shoppingjämförelsetjänsten PriceRunner. I E-handlarindex svarade 46 procent av de tillfrågade e-handlarna att de inte planerar att sälja sina produkter via Amazon.

Jag tror att ännu färre svenska e-handlare kommer att sälja via Amazon.se. Amazon tar ganska mycket betalt och har än så länge noll procent av den svenska e-handelsmarknaden, så det finns därför ingen anledning för en etablerad svensk nätbutik att sälja via dem, säger Nicklas Storåkers, vd för PriceRunner.

Många nätbutiker är redan återförsäljare av varumärken och skulle därför inte gynnas av att gå via ytterligare en återförsäljare.

Däremot tror jag att en del mindre varumärken kommer att attraheras av att sälja via Amazon, säger Nicklas Storåkers.

Oro för Amazon bland svenska nätbutiker

I E-handlarindex har 37 procent av de tillfrågade e-handlarna svarat att de tror att deras butiker kommer att påverkas negativt av Amazons etablering på den svenska e-handelsmarknaden.

Det finns ett Amazonspöke som är uppförstorat i Sverige. Ofta när man pratar om Amazon tittar man på närliggande geografiska marknader där Amazon är jättestora, till exempel USA där Amazon har 50 procent av marknadsandelarna för e-handel, säger Nicklas Storåkers.

Amazon lanserades i USA 1994 och i Storbritannien och Tyskland 1998, när e-handel fortfarande var ett litet fenomen. Det innebär att det amerikanska e-handelsföretaget har haft många år på sig att etablera sig på de marknaderna.

Att titta på de länderna blir ett hjärnspöke. Om man i stället tittar på länder där Amazon har lanserats på senare år, till exempel Turkiet, Nederländerna och Australien, så har Amazon enbart tagit ynka marknadsandelar där. Det är samma sak i Sverige, här kommer Amazon att vara en nischföreteelse som har förutsättningar att ta ett antal procent av e-handelsmarknaden inom några år, säger Nicklas Storåkers.

Amazon har bidragit till sänkta priser

Amazons intåg på den svenska marknaden har redan gett vissa positiva effekter för svenska konsumenter i form av sänkta priser på populära varor.

Amazon har en del produkter som är populära hos andra e-handlare, men som Amazon säljer till lägre priser. Det har fått svenska e-butiker att anpassa sina priser efter Amazon, till exempel väldigt populära hörlurar som Apple AirPods Pro, där har prisnivån gått ner väsentligt sedan Amazon lanserades. Etablerade svenska butiker vill inte ge Amazon något skäl till att bli stora på den svenska marknaden utan anpassar i stället priserna efter Amazon, säger Nicklas Storåkers.

En annan positiv effekt ur konsumentsynvinkel är att Amazons etablering bidrar till att svenska e-handlare anstränger sig ytterligare för att vara konkurrenskraftiga i form av prissänkningar, större precision i leveranser och smidigare betalningslösningar. Men det finns även en negativ effekt och den drabbar till största del de fysiska butikerna.

Amazons intåg på den svenska marknaden innebär att e-handeln tar ytterligare ett steg framåt. De fysiska butikerna har haft det supertufft under året i allmänhet i och med corona, men framför allt på grund av att nätbutiker tar större marknadsandelar. Att ytterligare en aktör inom näthandel etablerar sig gör det ännu tuffare för de fysiska butikerna, säger Nicklas Storåkers.

FAKTA:

E-handlarindex är en kvartalsvis onlineundersökning som genomförs av Kantar Sifo bland ett urval av PriceRunners 6 000 butiker. Undersökningen syftar till att följa utvecklingen av svensk e-handel genom ett index som tar hänsyn till e-handlarnas upplevelse av:

• Tendensen: bedömningen av hur onlineförsäljningen har utvecklats under det senaste kvartalet jämfört med föregående kvartal.
• Nuläget: hur försäljningsläget för e-handeln upplevs i dag.
• Framtidstron: bedömningen av hur onlineförsäljningen kommer att utvecklas under de kommande tolv månaderna.

E-handlarindex i den här artikeln baseras på onlineintervjuer som genomfördes 18–28 september 2020.

Anna Lavfors