ANNONS

En sparsmakad frukost idag.

Nellys insikt att logistiken är nyckeln till framgång

ANNONS

I min omvärldsbevakning varje morgon så är mitt fokus 100 % på nyheter som kan ha en påverkan på e-handelsutvecklingen, allt annat är sekundärt. Vissa mornar är det välfyllt med nyheter och vissa mornar väldigt väldigt tunt. Idag är en sådan dag då jag snabbt insåg att jag får titta tillbaka på vad som hände igår och som är viktigt att notera.

Ehandel och Market kom ungefär samtidigt ( 13.52 respektive 14.07) ut med nyheten att Nelly gör en kanonvärvning i form av Stefan Svensson som ny logistikchef. Kristina Lukes säger: "Vi ska fortsätta arbeta för hög lageromsättning, effektiv logistik och snabba och precisa leveranser". Att logistiken är en nyckelfaktor för framgång på e-handelsmarknaden råder ingen tvekan om och ni som vill lyckas säger jag bara: Investera i en duktig logistikchef och oddsen för att lyckas ökar betydligt.

https://www.ehandel.se/nelly-plockar-in-logistik-veteran-staller-stora-krav

Market: "Jollyroom växer så det knakar" +20% under 2020 och +30% januari, februari. Det är helt fantastiska siffror när man betänker att tillväxttakten för kategorin som helhet bara var 8% 2020 enligt E-barometern 2020.

https://www.market.se/nyhet/flygande-start-pa-aret-for-jollyroom-kalla-vadret-har-drivit-extrema-behov

En snabb scrollning av mitt twitterflöde:

Michelle Grant från Salesforce skriver:

I think an underreported story is how Buy Now, Pay Later apps are becoming marketplaces—they’re not just a payment method onsite. Sensor Tower reports U.S. active users of BNPL apps have grown each month this year.

Minst sagt intressant att se Klarna ligger på 9:e plats totalt och på 4:e plats Online-only.

Internetretailing: Längtan är stor efter att shoppa festkläder när samhället öppnar igen åtminstone enligt den här undersökningen från UK

"Online fashion retailer PrettyLittleThing said there was a 62% increase in searches for going-out dresses this week and have even released a ‘June 21st collection’ to capitalise on the post-lockdown excitement".

https://internetretailing.net/themes/shoppers-look-forward-to-the-end-of-lockdown-or-so-their-online-behaviour-suggests-22782

 

Arne Andersson
arne@ehandel.se