ANNONS

Elektriska lastbilar, pakettorn och e-handeln med mat går som tåget

ANNONS

Market: Dagligvaruindex för mars är publicerat.

Dagligvaruhandeln hade som väntat en svag månad. Men e-handeln lyfte – till högsta andelen någonsin. ”Mönstret är detsamma”, säger bransch-vd:n Karin Brynell.

https://www.market.se/nyhet/e-handelns-nya-triumf-kanalens-andel-uppe-i-78-procent-en-ny-toppniva

Källa:Dagligvaruindex

Det är fortsatt upphämtning i butik som driver utvecklingen.

Ni kan ladda ner indexet här:

https://www.svenskdagligvaruhandel.se/fokusomraden/dagligvaruindex/

DI Digital och Ehandel.se har artikel om och med Aim´n. 2020 var ett fantastiskt år för funktions och träningskläder och Aim´n är inget undantag. Många e-handelsföretag har haft en otrolig tillväxtresa under flera år men lönsamheten har det varit lite si och så med men inte Aim som även redovisar en rejäl vinst.

"Sammantaget ökade omsättningen med hela 135 procent under 2020, och landade på totalt 270 miljoner kronor. Vinsten uppgick samtidigt till 42 miljoner kronor. Det rapporterar Di Digital".

https://www.ehandel.se/aimn-rusade-igen-nu-ar-man-redo-for-global-utbredning

https://digital.di.se/artikel/rekordar-for-traningsmarket-aim-n-dubblade-vinsten-till-42-miljoner

Forbes: Grattis till svenska Einride till att bli uppmärksammande av Forbes. Jag har nu också lärt mig ytterligare en ny förkortning 🙂 "TaaS"

"The company wants to set an example and show that the transformation to electric, autonomous freight transportation is within reach"

Min kommentar: Det är toppen att Einride går i frontlinjen när det gäller elektrifierade lastbilar men det krävs stort tålamod, pengar och en oerhörd stor påverkan förmåga till bland annat infrastukturförändringar för att detta projekt ska lyckas.

https://www.forbes.com/sites/jeroenkraaijenbrink/2021/04/21/how-this-company-has-beaten-tesla-with-the-worlds-first-autonomous-electric-truck/?sh=1e18c8a939ff

WSJ: Paketboxar i olika format har exploderat i Sverige de senaste åren, även Click and Collect from store har ökat kraftigt. Diskussionen har även varit intensiv om fördelar och nackdelar med paketboxar inne i butiken bland annat om hur paketutlämning skulle ta för mycket tid av butikspersonalen och med en paketbox skulle butiken kunna spara tid och ändå få trafik till butiken.

XXl satsade lite mer och 2019 satt man in Cleverons utlämningstorn i sin butik i Oslo och jag tror även XXL butik i Stockholm city har en sådan. "Tornet har betydligt större kapacitet än en vanlig paketbox och bygger på robot teknik.

Huruvida det varit lyckat eller inte vet jag inte men Walmart satsade också stort på detta men har nu beslutat lägga ner satsningen.

https://www.wsj.com/articles/walmart-is-pulling-plug-on-more-robots-11619036906?reflink=desktopwebshare_twitter

Min kommentar: Jag tror mycket på dessa utlämningstorn med kapacitet för flera hundra paket men absolut inte inne i en butik, jag tror de ska stå utomhus på central plats där många människor rör sig.

Ehandel.se: Det glädjer mig att läsa om MQ MarQet drömstart efter konkursen men tycker inte om och tror inte på att beskriva sig själv så här: "MQ Marqet AB har i dag 90 egna butiker samt e-handel." Det låter som e-handeln är ett komplement till butikerna och ska man lyckas framåt tror jag man måste man ha ett annat mindset kanske helt tvärtom.

Till sist. Härlig tweet av Stefan som jag såg i morse.

Allt för idag men vi ses imorgon igen

Arne

 

Arne Andersson
arne@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap