ANNONS

e-post, optimismen spirar hos handlarna och BorĂ¥s Wonder Woman

ANNONS

Ehandel.se: Det var en gedigen undersökning som Ehandel.se gjort kring handlarnas e-post utskick. SvĂ¥rt att ge en generell analys eftersom det troligen skiljer väldigt mycket Ă¥t beroende pĂ¥ vad man säljer och med vilken frekvens man handlar som konsument men även jag, precis som Ehandel.se tar inte ställning för eller emot, olika bolag olika strategier. En sak är dock klar verktyget är mycket viktigt och populärt och kommer nog att vara sĂ¥ även fortsättningsvis.

Men nĂ¥gra saker tror jag pĂ¥ och som exemplifieras med citat frĂ¥n artiklarna.

"Ser ett högre värde i att ha en kundbas som faktiskt medvetet väljer att motta vĂ¥ra nyhetsbrev", svarar Emma Holmberg, Communication Manager pĂ¥ Boozt.

"Jag tror att sättet man som handlare använder e-postutskick hĂ¥ller pĂ¥ att förändras, mĂ¥nga konsumenter tror jag är trötta pĂ¥ irrelevanta utskick i mailboxen och gör man som handlare det sĂ¥ riskerar man nog snarare att irritera kunden och skapa en dĂ¥lig kundupplevelse". säger Erik Wickman frĂ¥n Inet.

Jag är tveksam till detta: Meds visade en ruta i kassan som man behövde klicka i för att inte fĂ¥ reklamutskick, nĂ¥got vi alltsĂ¥ ej gjorde. Desenio hade istället en kryssruta för att fĂ¥ reklammail, som dĂ¥ var förikryssad. Royal Design hade tvĂ¥ separata rutor för mejl- respektive sms-utskick, bĂ¥da var förikryssade.

https://www.ehandel.se/122-mejl-pa-5-veckor-vi-kartlagger-e-handlarnas-utskick

Breakit: Det här känns ju sĂ¥där, minst sagt.

https://www.breakit.se/artikel/31219/influencio-samlar-influencers-och-gar-ihop-med-techentreprenor-vill-lansera-kryptovaluta

CNBC: Jag har kommenterat och länkat tidigare till artiklar om att att dela pĂ¥ e-handeln och fysisk handel. Detta är drivet av aktivister som inte är nöjda med aktiekursen. Jag tror det är totalt fel väg att gĂ¥ men kanske de missuppfattat vad ordet "Optikanal" stĂ¥r för?

https://www.cnbc.com/2021/12/10/saks-ceo-marc-metrick-says-e-commerce-split-makes-sense-for-luxury-retailer.html

Market bakom betalvägg: Optimistisk syn pĂ¥ Ă¥rets julhandel frĂ¥n de flesta kategorier.

https://www.market.se/alla-nyheter/kartlaggning/prognos-bransch-for-bransch-tio-handelsprofiler-om-den-viktiga-julhandeln/?

BorĂ¥s tidning bakom betalvägg: PĂ¥ vissa orter kan det vara svĂ¥rt "att bli profet i sin egen stad" men det gäller definitivt inte BorĂ¥s som alltid hyllar och uppmuntrar företagande och entreprenörsskap. Stort uppslagen artikel med Pernilla Nyrensten och RR.

https://www.bt.se/naringsliv/fran-simpel-ide-till-miljardar-sa-blev-borasaren-historisk/

Arne Andersson
arne@ehandel.se