ANNONS

E-handeln rusar framåt i expressfart

Rubriken på Ehandel.se stämmer väldigt bra med min reaktion på E-barometern Q1 " Jag är nästan chockad"

ANNONS

Idag är det svårt att fokusera på andra nyheter än E-barometern för kvartal ett.

Precis som Calle skriver i pressmeddelandet ligger utvecklingen i linje med förväntningarna men att det skulle dra iväg så här trodde jag inte.

"Det är en oerhörd tillväxt, men det ligger ungefär i linje med de förväntningar som vi lade fram i årsrapporten i februari. Anledningen till att vi fortfarande ser så höga tillväxttal är att jämförelsetalen från 2020 till största delen var opåverkade av pandemin. Först i mars förra året såg vi de stora effekterna på handeln", säger Carl-Fredrik Teder, analytiker på PostNord.

För att lite grand förstå hur stor ökningen egentligen är kan vi titta på decemberundersökningen  då de flesta köpte alla julklappar på nätet ( det normala är att konsumenten överskattar hur mycket de handlat för).

Konsumenternas egna uppskattningar pekar på att e-handelsköpen ökade med 50 procent i december jämfört med samma månad förra året och ökningen i Q1 2020 var 16 %. 

Q1 siffran 53% är alltså högre än i värsta julhandeln och nu är det  hardcore fakta på försäljningen som företagen redovisar. Det är inte riktigt klokt!

Förutom att E-barometern som vanligt redovisar utvecklingen totalt och per kategori så har den två stora teman:

Hållbarhet och Utlandshandel

En mycket intressant sak är att konsumenten rankar flexibilitet som betydligt viktigare än en hållbar leverans?!

I rapporten redovisar vi bland annat en lista på de mest populära utländska handlarna. Det har smugit sig in några nya företag som det gäller att hålla ögonen på.

Tre riktigt intressanta intervjuer med Marie Holmqvist, Royal Design, Petra Sabo, Didriksson och Per Ljungberg,  Svensk Digital Handel

Vi har även försökt oss på att för första gången mäta hur stor begagnatmarknaden är.  Det är inte lätt att få grepp om det men se det som ett första försök.

Det är nog inte så lätt för alla företag som satsar på reselling att få till affärsmodellen heller, med tanke på att konsumenten rankar priset som absolut viktigaste faktorn för varför de handlar begagnat.

Ja det här ett smakprov på innehållet. Ladda ner rapporten här och kommentera gärna och ställ frågor om ni undrar över något.

Vi ses imorgon fredag

Arne

 

 

Arne Andersson
arne@ehandel.se