Det är ingen högoddsare att tro att världen och samhällen kommer att förändras efter Corona-krisen. Det som är svårt är däremot att veta på vilket sätt, vilket givetvis inte hindrar människor från att komma med avancerade gissningar. Ekonomen och föreläsaren Kjell A Nordström har i olika kanaler framfört sin gissning att världen kommer att bli mindre global, människor mer försiktiga och att protektionism kan komma att slå sönder upparbetade gemenskaper mellan länder.
Samtliga av dessa förutsägelser är negativa för e-handeln och om det som förutspås slår in, känns framtiden dyster. Men det finns mycket som talar emot en sådan profetia, och det som sådana argument har gemensamt är Internet, digitalisering och exponentiella teknologiska utvecklingskurvor. Framtiden är nämligen mycket snabbare än vad man kan tro. I vart fall om man litar på Peter H Diamandis, en av grundarna till Singularity University, och mitt i eländet känns det tryggt att det här är den första globala kris världen genomgår samtidigt som teknologisk utveckling pikar. Det gör åtminstone mig lite lugnare. Låt mig förklara varför och samtidigt avslöja att e-handelsfenomenet troligen kommer att slå igenom på bred front när vardagen är här igen.
Välkommen till den exponentiella ekonomin!
Tjänste-ekonomin fick ett enormt uppsving efter att Pine och Gilmore introducerade världen för The Experience Economy (upplevelseekonomin) och följdes av forskning och litteratur om servicedominanta logiker som i praktiken omsattes till exempelvis modernt after-sale-arbete och - nu för tiden - helt nya betalningslösningar, fler leveransalternativ, chatbot-tjänster och augmented och virtual reality-funktioner. I takt med uppskalningen av teknologiska tillämpningar har den artificiella intelligensen (AI) blivit en del av vokabulären bland vanliga människor och försök att hitta den som inte hört talas om big data!
Singularity är ett annat ord som fler lägger till sin ordlista, och vi är hyfsat bekanta med drönare, robotics, biometrics och röststyrning. Just i en sådan situation drabbades världen av Covid-19 och reaktionen lät inte vänta på sig. För att minska smittspridning förvisades människor till sina hem, arbetsplatser slog igen, ekonomin för både individer och stater ansträngdes till sitt yttersta och de flesta sociala aktiviteter i ett samhälle grundat på fysiska möten försvann.
Uppkoppling dygnet runt
Klart som sjutton att man då börjar sia om globaliseringens sönderfall och protektionismens återkomst. Men då har man inte tagit hänsyn till den digitala mobiliseringen, människors förändrade kommunikationsvanor och det faktum att många i världen är uppkopplade dygnet runt.
Det vi ser omkring oss idag i form av fungerande distansundervisning för gymnasie- och universitetsstudenter, digitala arbetsmöten, virtuella konferenser och mässor, mor- och farföräldrar som ”facetimar” med sina anhöriga, digitala AW:s och Houseparties, livestreamade konserter och shopping gör att jag börjar tro på en transformerande ekonomi, nästan en exponentiell sådan. Så jag säger Welcome to the Exponential Economy! Det är sådana ekonomiska värden som kommer att ta oss in i framtiden, inte stegvis, utan med ett jättehopp.
"Finns en inneboende drivkraft"
Frog-leaping kommer också att utveckla morgondagens e-handelsaktörer på oanade sätt och vi kommer snart att tala självklart om fenomen som Consumer2Machine, 4D material och 3D-skrivare som i hemmet skriver ut enklare pryttlar. De detaljhandelsaktörer som varit framsynta nog att investera i teknologi eller förbereda sig på ett nytt handelslandskap, har ett försprång, men känner jag handelsbranschen rätt, så finns det också väldigt många innovativa och kreativa människor där ute, som snabbt ställer om till en ny verklighet och en exponentiell ekonomi.
Handel har alltid haft en plats i samhället och kommer givetvis att ha en plats i framtiden. Men platsen kommer i högre grad att vara virtuell. Handeln med varor och tjänster kommer också i framtiden att vara global. Det ligger liksom i digitaliseringens DNA och jag har svårt att se hur den omvälvande teknikutveckling vi lever i skulle sluta hänföra människor. Den inneboende drivkraft som finns i människor att ständigt vilja förbättra, effektivisera och göra processer smartare försvinner inte på grund av ett virus.
Tack till Sofia Norèn, Growth Manager på Swish, för inspiration till inlägget!