ANNONS

Därför blir 2021 garanterat det bästa e-handelsåret någonsin

Nicklas Storåkers, vd på PriceRunner

Sex av tio e-handlare tror att försäljningen kommer öka nästa år.

ANNONS
Under 2020 inledde Ehandel och Pricerunner ett samarbete i form av en serie gästspaningar, som går ut på att Pricerunner delar med sig av e-handelsrelevant data. Spaningarna produceras av Pricerunner exklusivt för Ehandels läsare.

 

Coronapandemin har som bekant lett till en positiv utveckling för e-handeln. Under det andra och tredje kvartalet 2020 har e-handeln gått starkt framåt. I senaste E-handlarindex, en onlineundersökning bland svenska e-handlare gjord av marknadsundersökningsföretaget Kantar Sifo på uppdrag av shoppingjämförelsetjänsten PriceRunner, svarade 68 procent att de upplever att deras onlineförsäljning har utvecklats positivt under det senaste kvartalet, jämfört med samma kvartal förra året.

2020 blir garanterat det bästa året någonsin för svensk e-handel. Många e-handlare kommer att vända röda siffror till starka, svarta siffror, säger Nicklas Storåkers, vd för PriceRunner.

Ser positivt på 2021

E-handlarindex visar också att framtidstron bland e-handlarna är stark. 63 procent av e-handlarna tror att deras onlineförsäljning kommer att påverkas positivt under de kommande tolv månaderna.

Det beror på att e-handeln har utvecklats starkt. I början av coronapandemin gick framtidsoptimismen ner kraftigt, det kunde vi se i E-handlarindex. Många var rädda för att Sverige skulle gå in i en lågkonjunktur till följd av coronakrisen. Men nu, en bra bit in i krisen, vet vi mer om vad den innebär. Vi ser att e-handeln har tagit ett kraftigt kliv framåt, mycket beroende på att de ekonomiska stimulanserna har varit så stora att positionerna har kunnat upprätthållas, säger Nicklas Storåkers.

E-handeln har stärkt sina positioner

Enligt Nicklas Storåkers gör många e-handlare bedömningen att coronapandemin kommer att fortsätta in i 2021, vilket kommer att gynna onlineförsäljningen.

Men även efter coronapandemin kommer e-handeln att ha etablerat sig på en ny, högre nivå vilket gör att fysiska butiker kommer att få det tuffare, säger han.

Medan e-handeln blomstrar är det desto tuffare för de fysiska butikerna. De allra flesta större butikskedjor har även onlineförsäljning i dag, men pandemin kan även innebära att nya aktörer kliver in på e-handelsmarknaden.

Vi ser bland svenska konsumenter att det även finns ett intresse att handla lokalt på nätet, vilket kan göra att lokala butiker satsar på näthandel framöver, säger Nicklas Storåkers.

Ännu smidigare att handla på nätet

När allt fler handlar via nätet ställer det högre krav på e-handlarna. Något som är positivt för konsumenterna, som får en ännu mer bekväm shoppingupplevelse. På senare år har mycket positivt hänt inom den svenska e-handeln. Fraktalternativen har blivit fler, betallösningarna har blivit smidigare och leveranserna har blivit mer precisa.

Den här utvecklingen är något som bara kommer att fortsätta. Framöver kommer det att vara ännu mer bekvämt och friktionsfritt att handla på nätet. Men med det sagt är det klart att det finns förutsättningar för fysiska butiker att överleva. Det är inte svart eller vitt. E-handeln står i dagsläget för omkring 20 procent av den totala konsumtionen, men det är en tydlig trend att e-handeln ökar, säger Nicklas Storåkers.

Fakta:

E-handlarindex är en kvartalsvis onlineundersökning som genomförs av Kantar Sifo bland ett urval av PriceRunners 6 000 butiker. Undersökningen syftar till att följa utvecklingen av svensk e-handel genom ett index som tar hänsyn till e-handlarnas upplevelse av:
• Tendensen: bedömningen av hur onlineförsäljningen har utvecklats under det senaste kvartalet jämfört med föregående kvartal.
• Nuläget: hur försäljningsläget för e-handeln upplevs i dag.
• Framtidstron: bedömningen av hur onlineförsäljningen kommer att utvecklas under de kommande tolv månaderna.

E-handlarindex i den här artikeln baseras på onlineintervjuer som genomfördes 18–28 september i år.

Anna Lavfors

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap