ANNONS

Dagens 178:e frukostspaning blir den sista

Var sak har sin tid och eftersom jag är på väg mot nya utmaningar i karriären väljer jag och Ehandel att avluta  samarbetet med Arnes frukostspaningar så här lagom till jul.

ANNONS

Det har varit intensivt, roligt och ibland en utmaning att skriva ihop en spaning nästan varje dag men jag hoppas att de har gett er del insikter och lite koll på vad som händer i e-handel och retailvärlden.

Inte minst hoppas jag att några artiklar har inspirerat er för vidare analys och förhoppningsvis varit en katalysator i er egen utveckling.

Själv har jag lärt mig att bli mer strukturerad med min omvärldsspaning, ökat mina insikter rejält, blivit en i mina ögon bättre e-handelsrådgivare och inte minst lärt mig att gå upp tidigt på morgonen 😀

Jag vill rikta ett jättestort tack för det mycket goda samarbetet jag haft med Ehandel, VD Johan Svensson, chefredaktören Johanna Allhorn och deras kollegor 🎁🤝

Det är en del som undrar vad jag nu ska hitta på 🤔 men ni får tåla er ett tag till.

Först och främst kommer jag fortsatt att vara starkt kopplad till Postnord till och med februari ut. Vi är i full gång med E-barometerns årsrapport för 2021 och den kommer att presenteras på Postnords Retail Day den 22 februari (skriv in det i kalendern) Jag kommer att vara kvar i den "bransch"  jag älskar och som blivet en viktig del av mitt liv så ni kommer att få dras med "gubben" några år till.

Men nu över till dagens spaning

Email marketing Daily: Ehandel har tagit upp email marketing i en serie utmärkta artiklar och den senaste kom igår som ni kan läsa här

Men ett tips om ni vill fördjupa er kan också vara att ha koll på vad som skrivs i ämnet i andra länder. Hur Ulta Beauty tänker med sin emailstrategi kan ni läsa här.

https://www.mediapost.com/publications/article/369571/oh-so-ulta-how-national-beauty-brand-toned-up-its.html

Market bakom betalvägg: Väldigt intressant undersökning som visar konsumenternas verkliga drivkrafter.

"Men när det kommer till handling finns en tydlig villighet att kompromissa med principerna" är ett citat i artikeln.

Det är uppenbart, menar Magnus Ohlsson, att många konsumenter inte kopplar sitt eget beteende till sin kunskap om hållbarhet och klimathot.

https://www.market.se/alla-nyheter/kartlaggning/hallbarhet-vem-bryr-sig-unik-studie-visar-kundernas-verkliga-drivkrafter/

SvD: Att Bank-ID kommer att krävas vid alla fakturaköp på nätet framöver är nog ingen dålig gissning.

Breakit: Bra intervju med Jakob De Geer som nu lämnar Izettle.

"Det är nästan svårt att starta bolag om man inte har ett bolag som har ett högre syfte än att tjäna pengar" säger Jakob i intervjun.

https://www.breakit.se/artikel/31333/nu-har-jacob-de-geer-lamnat-izettle-och-forsoker-ta-reda-pa-vad-han-ska-gora-jag-ar-absolut-sugen-pa-att-starta-nya-bolag

https://www.svd.se/bank-id-kan-kravas-aven-vid-fakturakop-online

DI Digital: Blir spännande att följa hur Instabox lyckas i Tyskland.

https://www.di.se/digital/eqt-s-postboxar-till-tyskland-sagar-lokala-jattarna-som-sverige-for-fem-ar-sedan/

Charged: Många stora e-handlare fungerar dåligt för personer med någon form av funktionsnedsättning.

Men HM ligger bra till.

"H&M is the most accessible fashion website, with only three errors across the entire site. Just 0.38% of the site is inaccessible".

https://www.chargedretail.co.uk/2021/12/21/asos-has-been-named-the-least-accessible-website/

Modern Retail: Vill ni hänga med i den hypersnabba utvecklingen av NFT och vilken roll den kommer att ha i framtidens handel (som är här nu) Läs den här artikeln hur Adidas tänker och gör.

"Adidas is banking on digital collectibles to drive new customers to its streetwear app, “Confirmed.”

https://www.modernretail.co/retailers/taking-ownership-of-your-creativity-adidas-digital-director-tareq-nazlawy-on-the-brands-entrance-into-nfts-and-the-metaverse/?

Några tips på vad som händer efter nyår

Ett nytänk på upplägg som ni som har möjlighet absolut måste anmäla er till.

https://checkoutboras.se/

Förhoppningsvis kommer jag iväg på detta om inte Omicron sätter käppar i hjulet.

För E-handelsstaden Borås medlemmar kommer jag att köra en exklusiv livesändning från eventet den 18 januari. Men det kommer att följas upp med fler föreläsningar och reflektioner vid hemkomst, bland annat tillsammans med SAS Institute, AWS Nordic, Stockfiller och Svensk Digital Handel.

https://nrfbigshow.nrf.com/

Postnords Retail Day sker 22 februari och som inom kort släpper inbjudan. Jag är djupt inblandad i programmet och kan redan nu lova ett spännande och intressant program.

23-24 februari och programmet är imponerande och jag är glad över att tillsammans med SAS instituts Stefan Borensjö få stå på scenen en av dagarna.

https://ecommerceexpo.se/

27-30 mars kommer jag att bevaka och helt säkert rapportera från i mitt tycke världens bästa e-handelskonferens.

https://shoptalk.com/

Och första halvåret 2022 avslutas den 28 april med D-Congress som ingen får missa. Det är den mässa och konferens som knyter ihop handlare och leverantörer och som stärker hela vår community.

https://dhandel.se/d-congress/om/tema/

Avslutningsvis ett boktips från Tomten. Strunta i alla managementböcker, ehandelspoddar, Netflix mm och koppla av med en riktigt bra skönlitterär bok som rensar hjärnan.

Önskar alla en God Jul och ett Gott Nytt år och tack för det här omvärldsåret.

Ta hand om nära och kära.

 

Arne Andersson
arne@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap